Vectura

Vectura vinner ramavtal för Ålands skärgårdstrafik

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 09:00 CEST

Vectura har tecknat ramavtal med Ålands landskapsregering som gäller projektledning och utredningar för omläggning av den åländska skärgårdstrafiken. Syftet är att ta fram förslag för förbättrad skärgårdstrafik med kortare färjpass mellan öarna.

Ålands landskapsregering initierade under 2011 en omläggning av trafiken i den åländska skärgården. Med det så kallade kortruttsprojektet ska restiderna med färja mellan öarna förkortas med hjälp av anläggningar av bankar, nya broar och farleder. Vecturas ramavtal med Åland täcker planering, projektledning, projektering, utredning, kalkylering och geotekniska undersökningar för omläggningen.

– Projektet syftar till att förkorta färjpassen vilket leder till sänkta driftskostnader, bättre trafik och mindre utsläpp i den åländska skärgården. Det är med stort engagemang och stolthet som Vectura tar sig an denna uppgift, säger Christian Pleijel, seniorkonsult Vectura med expertkunskaper om ö-samhällen och deras transportbehov.

Vecturas arbete startar under oktober 2012 och ramavtalet omfattar två år med möjlighet till två års förlängning.

Kontakt:
Christian Pleijel, seniorkonsult Vectura, 010-484 47 97
Thomas Rebermark, informationschef Vectura, 010-484 54 08

Om Vectura
Vectura är marknadsledande teknikkonsulter inom transportinfrastruktur och står för ett unikt kunnande i samspelet mellan transportslagen. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara transportsystem och erbjuder tjänster inom utredning och analys, projektering, bygg- och projektledning samt drift och underhåll. Från ett 40-tal orter i Sverige, Norge och Danmark skapar vi en klokare väg mot framtiden. Läs mer om Vectura på www.vectura.se