Djurens Rätt

Vegetarisk och musikalisk pressfrukost med äggrapport

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 02:33 CEST

På måndag i påskveckan släpper Djurens Rätt den nya rapporten "Hönan eller ägget - en genomlysning av äggindustrin". Välkommen på garanterat äggfri pannkaksfrukost i Stockholm med rapport och musik framförd av James Hollingworth, känd för sina tänkvärda djurvisor för barn. Hör senaste nytt från buräggskampanjen, som resulterat i tusentals protester mot ICA.

Svenskarna konsumerar sex miljoner ägg i timmen på påskafton. Av alla ägg som värps är 39 procent burägg. Men även frigående och kravägg medför lidande för hönorna. Lena Lindström, etolog och ansvarig för frågor om djur i livsmedelsindustrin på Djurens Rätt, har gjort en rapport om hönorna i äggindustrin.

Tid: Måndag 6 april kl 8.30-10.00 - Öppet hus. Dragning av rapporten kl 09.15

Plats: NBV, Jungfrugatan 5, Stockholm. T-bana: Östermalmstorg

Deltagare: Lena Lindström, rapportförfattare, Alexandra Leijonhufvud, Förbundsordförande, James Hollingworth, grammisbelönad djurvänlig musiker, Tina Hogevik, 17 år och andra aktiva i buräggskampanjen, Gabriella Terneborg, kokboksförfattare och frukostmakare,Karin Nyman, dotter till Astrid Lindgren. Representanter från detaljhandeln är inbjudna.