Filibaba AB

Vegourmet mer populär än Minecraft vid lansering

Press Release   •   Aug 31, 2015 11:28 CEST

Filibaba är en liten svensk startup som gör gröna receptappar på en egenutvecklad plattform som laddats över sjuhundratusentals gånger. Den 27 augusti lanserades Vegourmet, en ny app i samarbete med det svenska matmagasinet med samma namn.

På lanseringsdagen steg Vegourmet snabbt i rank på svenska App Store. Efter några timmar hade den intagit förstaplatsen i mat & dryck kategorin. Senare samma dag nådde den fjärde platsen i den totala topplistan för betalappar, där den låg före Minecraft i några timmar. Vegourmet låg överst bland trender på söksidan. Detta var helt och hållet drivet av marknadsföringsaktiveter från Vegourmet och Filibaba.

Klockan 22 på kvällen svensk tid uppdaterades App Stores “i blickfånget” över världen och Vegourmet valdes ut bland “Bästa nya appar” i 40 länder, däribland USA och Storbritannien. Den lyftes och fram under “Hälsosam kost” i Mat & Dryck kategorin.

Förtjusta recensioner dök upp:

“So easy to use” skrev App Store användaren Bmp01070107. “I love this app and I haven't even made a single recipe yet. They've made it so easy to navigate. I love that you can pull over your ingredients list from one direction, while accessing the instructions from a different corner of the screen. No more endless scrolling. And beautiful pictures make the recipes look so tempting. Can't wait to try one!”

“Amazing!” sa Rob18474559372. “The recipes are great, as are the photos! The design of the app is flawless too. It's a real joy to use. Highly recommended!”

Det skrevs om Vegourmet runtom på nätet:

"Vegourmet is absolutely beautiful with some stellar photographs” sa Preshit Deorukhkar från beautifulpixels:

Djurens Rätt höll en tävling på sin sida Vegokoll:

Pinto Magasin är Sveriges största veganska nyhetssajt och skrev en notis om appen:

Apple Yra publicerade en entusiastisk recension:

Inte alla var helt positiva, “för få recept”, tyckte App Store användare Akagbg. Det här är något Filibaba och Vegourmet planerar att åtgärda med fler recept från tidningen. Det har släppts ett flertal sedan arbetet med appen påbörjades.

Kontakt:

Max Rudberg

max@filibaba.com

www.filibaba.com

Skärmdumpar och ytterligare pressmaterial:

Filibaba grundades 2011 och släppte sin första app 2012. Redan från start var tanken att inspirera till att äta vegetariskt oftare, för den egna hälsan och miljöns skull. Filibaba grundades av syskonen Jenny och Viktor och den första appen, Vegetarisk Husmanskost, innehåller recept från deras uppväxt. Jenny och medgrundaren Max har stor erfarenhet från IT-branschen och har hjälpt kunder som Apple och Electrolux, och även jobbat med startups som Wrapp och Spotify.