Idevio AB

Vehco väljer Idevio för geofencing

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2010 22:28 CEST

Göteborg. Vehco, ett ledande företag inom mobila lösningar för transportföretag i Norden och Tyskland har valt Idevio som leverantör av geofencing i sin nya plattform. Med hjälp av geofencing löser Vehco komplexa försäkrings-, säkerhets- och logistikproblem år sina kunder. Den nya Vecho plattformen inklusive geofencing visades första gången på mässan "Lastbil 2010" i augusti 2010.

Geofencing är en nyckelfunktion inom telematik och används för att hantera resurser baserat på position och rörelse inom geografiska områden. Exempel på funktioner man kan lösa med geofencing är: att larm ska gå om en lastbil avviker från en angiven rutt eller ett meddelande ska skickas när varorna i en container anländer till en terminal.

Vehco är en av de största leverantörerna av mobila datorlösningar för transportbranschen i Norden och en betydande aktör på den europeiska marknaden. Vehco erbjuder funktioner för bland annat bränslebesparing, orderhantering och tidrapportering. Genom att koppla ihop den mobila arbetsstyrkan med affärssystemet, hjälper Vehco sina kunder att öka prestanda, minska kostnader och uppfylla miljömål.

"Vi valde Idevio på grund av prestanda och deras förmåga att leverera. Idevio Geofence Toolbox är både flexibel och kraftfull för att möta våra kommande behov", säger Magnus Orrebrant, VD på Vehco.

"Vehco är en krävande kund med en exceptionell tillväxt, och jag är mycket glad att vi kan hjälpa dem att lyckas", säger Patric Nordström, VD på Idevio.

Idevio Geofence Toolbox låter användaren skapa geozoner, så som linjer, ytor och rutter. Zonerna används för att skapa geospatiala villkor. När villkoren är uppfyllda triggas händelser så som exemplen ovan. Idevio Geofence Toolbox stödjer ett stort antal villkor som "kommer in", "lämnar", "innanför", "utanför", ”tid" etc. Produkten är i drift och hanterar redan tiotusentals resurser. Idevio Geofence Toolbox levereras som ett klientbibliotek eller som en serverkomponent.

Om Vehco

Vehco är ett Göteborgsbaserat IT-företag som startade 2001. Vehco säljer och utvecklar mobila datorlösningar för transportbranschen. Kunderna finns i hela Europa. Företaget har 50 anställda och är marknadsledande i Norden med en förväntad omsättning på mer än 100 miljoner 2010.

Om Idevio

Idevio utvecklar programvara för kartvisualisering, adressökning och ruttberäkningar baserat på RaveGeo, en patenterad teknik för att komprimera och streama digitala kartor. RaveGeo sparar 90-95% utrymme och maximerar prestanda. Idevio levererar programkomponenter, lösningar för OEM och står bakom Locago, en mobil ”kart-app” med miljoner användare. Bland Idevio's kunder och partner finns Ericsson, Logica, Luciad, Megatel, Naviteq, PocketMobile, Saab, Sweco Position, FMV, Tele Atlas och ThalesAleniaSpace med flera.

För mer information om Vehco: besök www.vehco.se eller kontakta:
Magnus Orrebrant, VD, Vehco AB, tfn: 031 64 51 04

För mer information om Idevio: besök www.idevio.com eller kontakta:
Patric Nordström, CEO, Idevio AB, tfn: 031 779 09 60, epost: patric.nordstrom@idevio.com