MOM Events & Förarcoaching AB

Vem är Sveriges snabbaste bilförare?

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2014 13:00 CEST

Det avgörs på Ljungbyhed Park den 5 oktober 2014. Då körs Track Attack, med allt från standardbilar till tävlingsbilar. Ljungbyhed Raceway är en bana lik Topgear testbana, och en perfekt bana att utse vem som är snabbast. Stora avåkningszoner, långa raksträckor, snabba chikaner och traditionella 90-graders kurvor.

Micke Ohlsson - VD, MOM Events
Vi körde Track Attack redan ifjol och det visade sig vara mycket populärt. Anledningen varför vi lägger det i slutet på året är ju så klart för att alla är varma i kläderna. Track Attack riktar sig såväl till den oerfarne trackdayföraren, till den mest erfarna racingföraren. På så vis för vi en bredd och det är det vi vill ha. På så viss kan alla lära sig av varandra och de mindre erfarna förarna kan lätt snappa upp tips och råd som gör dem snabbare. Vi har dessutom valt att premiera segrarna i respektive klass med prispengar, om än 500 kr, så är det mer än inget. Dessutom får totalsegraren över alla klasserna 5000 kr i prischeck. Så för den som är snabbast och jämnast kommer det att löna sig rejält.

Reglementet är uppbyggt på ett sådant sätt att även om du kör i den långsammare standardbilsklassen, så kan du vinna totalt, så länge du har minst differens mellan dina två bästa varvtider. Det är alltså helt öppet om vem som ska vinna totalt.

2013 vann Roger Liljekvist, i en Ferrari 458 Challenge, men han mötte på hårt motstånd från Karl Gustafsson och Philip Hansson. I år väntas motståndet dock bli betydligt hårdare, men Roger Liljekvist kommer att vara med i år igen.

Utöver klasserna Standard, Modifierad och Race, så kommer även den mycket populära Legends-klassen att gästspela. Legends är bilar i skala 5:8, där karosserna påminner om 30-tals bilar. Drivlinan består av en MC-motor på 1250 kubik.

Micke Ohlsson fortsätter
Vi tycker det är jättekul att Legens-klassen hakar på. Det är en färgklick på banan. Dessutom har Legends Team Sweden ställt två bilar till förfogande, som man kan hyra in sig på, ifall man saknar en egen bil att köra med. Kostnad är då 6000 kr för att köra Track Attack med en Legends-bil.

För mer information om Track Attack, besök www.track-attack.se, eller ring Micke Ohlsson på 0705-300 636. Entrén är gratis och alla bilklubbar som önskar samparkering, vänligen maila MOM Events på info@mom-events.se.

MOM Events & Förarcoaching jobbar med att arrangera b2b-evenemang, där syftet är att stärka relationen till kunder och leverantörer, samt att producera utbildningar för tjänstebilsförare i sparsam och aktiv körning. Merparten av evenemangen utförs på Ljungbyhed Park, ett av Sveriges kanske bästa eventområden, med hotell, mässhallar, konferensytor, restaurang och egen flygplats, på ett och samma ställe.