Regionförbundet Örebro

Vem är värd Örebroregionens energipris 2013?

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2014 09:44 CET

Under vårvintern kommer Regionförbundet Örebro, Länsstyrelsen i Örebro län och LRF att dela ut Örebroregionens energipris för tredje året i rad. Alla som vill kan nu nominera en privatperson, ett företag eller organisation som arbetat för energieffektivisering eller ökad användning av förnybar energi i Örebroregionen under 2013.

Förra årets vinnare, Lennart Lindkvist, driftansvarig på Klövern, fick priset för sitt engagemang att minska energianvändning i byggnader och för sitt arbete med regionens största solcellsanläggning.

Priset delas ut för att visa goda exempel inom energieffektivisering och på så sätt inspirera till åtgärder som kan minska regionens klimatpåverkan. Regionförbundet Örebro, Länsstyrelsen i Örebro län och LRF står bakom priset.

Fram till 31 januari går det att nominera till priset på Regionförbundets webbplats. Därefter väljs tre kandidater ut som går till final. Juryn består Regionförbundet Örebros nämnd för energi och klimat där även länsstyrelsen och LRF finns representerade

Nomineringarna görs på

www.regionorebro.se/energipriset

Tidigare vinnare och finalister

Vinnare: Lennart Lindkvist, driftsansvarig på fastighetsbolaget Klövern.
Övriga finalister: Jens Ljunggren, Klimatsnäll och Tommy Thalbäck, Karlskoga Energi & Miljö.

Vinnare: Pilkrogs Åkeri, Lindesberg.
Övriga finalister: Biogasanläggningen på Frötorps gård i Närkes Kil och Lindesbergsbostäder

För mer information:
Peter Åslund, enhetschef Regionförbundet Örebro, tfn 070-817 44 70, e-post peter.aslund@regionorebro.se

Katarina Bååth, utvecklingsledare, tfn 019-602 63 74, e-post katarina.baath@regionorebro.se

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.