Transportföretagen

Vem blir årets vinnare av Pegasuspriset?

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2012 08:45 CEST

Var med vid prisutdelning när årets vinnare av Pegasuspriset utses. De nominerade företagen är Ragn-Sells, Jetpak och Varbergs Hamn.
När: 4 juli kl 10:00. Var: Hamngatan 3 i Visby.

Även i år delar TransportGruppen ut Pegasuspriset under Almedalsveckan i Visby. Den oberoende juryn har nominerat tre företag som visar på goda exempel med att minska den direkta och indirekta miljöpåverkan av sin verksamhet.

Peter Jeppsson, VD för TransportGruppen delar ut priset. I samband med prisutdelningen kommer frågan om vad företag kan göra för att bidra till en hållbar utveckling att diskuteras mellan Björn Alvengrip, ordförande TransportGruppens styrelse och Sören Belin, ordförande i Pegasusprisjuryn.

Med Pegasuspriset vill TransportGruppen visa på goda exempel från det arbete för minskad miljöpåverkan som görs inom transportnäringen. Ambitionen är att lyfta fram hur företag jobbar aktivt och målmedvetet för att nå minskad miljöpåverkan.

Priset delas ut för femte året i rad. Tidigare vinnare är: Maersk Line (2011), Taxi Stockholm och Taxi 020 (2010), Göteborgs Hamn (2009) och Renova (2008).

De nominerade företagens miljöarbete i korthet:
Jetpak bedriver ett aktivt engagemang i miljöfrågor med minskat bränsleutsläpp som viktigaste miljöfokus.

Ragn-Sells har under flera år arbetat aktivt för att minska klimatpåverkan med mål att koldioxidutsläppen från fordonen i verksamheten ska minska med 50 % fram till år 2020.

Varbergs Hamn har fokuserat på ett resurssnålt transportsystem ur systemperspektiv, vilket reducerat miljöpåverkan från transportkedjorna.

För mer information kontakta: Ebba Engström, pressekreterare: 0730-447120 eller ebba.engstrom@transportgruppen.se

Läs mer om Pegasuspriset och tidigare års vinnare på www.transportfakta.se

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 500 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.