Tankafritt.nu

Vem blir Sveriges Ayatollah 2009?

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2009 12:46 CEST

De nominerade till Sveriges Ayatollah 2009 är Jan Guillou, Alex Schulman, Radarparet Beatrice Ask - Tomas Bodström och den falska KD-bloggaren Inger. Gemensamt för alla nominerade är att de på ett eller annat sätt lyft frågan om yttrande- och åsiktsfrihet på Internet, vissa kanske för att de tycker att det är viktigt, andra av helt andra anledningar.

Just nu i omröstningen

Efter att omröstningen varit igång i ungefär en timme leder Jan Guillou stort och motiveringen till hans nominering lyder:

Jan har under hela 2009 levt ett asketiskt liv helt i enlighet med sin lära, han har knappt använt Internet alls, inte ens skickat ett mail. Guillou har länge varit förespråkare för det internetfria samhället och föregår alltid med gott exempel. Han ger oss frikostiga gåvor i form av lärdom om var den riktiga informationen finns att hämta och berättar för oss skillnaden mellan riktiga och oriktiga media.

Varför gör du en sån här omröstning Magnus Bråth (bloggaren på naknasanningen.com)?

- Vilka fri- och rättigheter vi har på nätet är en viktig fråga och den är inte viktig bara här och nu eller på nätet. Internet är en stor del av många människors liv och det är inte rättvist att jämföra Internet med en telefon eller dagstidning. Vi lever på nätet till stor del, det är något helt annat än att läsa en dagstidning eller ringa någon.

Om bloggen

Nakna Sanningen startades i samband med fildelarkassan Tankafritt.nu men har överlevt Tankafritt som lades ner i våras. Bloggen drivs av Magnus Bråth från Malta där han jobbar med kunder inom sökmotoroptimering.

För mer kontakt: mail@tankafritt.nu

eller skype: magnus.brath