Pensionskontakt

Vem ska man lita på?

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 11:09 CET

Gårdagens SvD publicerade en artikel författad av Joel Dahlberg i Näringslivsbilagan som handlar om svenskarnas sparvanor och hur banker drar stor ekonomisk vinning på kunder som är inaktiva. Genom att vara påläst blir det lättare som konsument att kritisk granska riskjusterad avkastning i förhållande till totala kostnader. Pensionskontakt.se uppmanar alla sparare att regelbundet besöka Morningstar.se för göra egna utsökningar. Där finns det mycket matnyttig information att tillgå som exempelvis historisk avkastning, risknivå och förvaltningskostnader. Dessutom har Morningstar.se även ett egenutvecklat betygssystem där man bakat in fler faktorer som kan påverka fondens utveckling. Det pågår en ständig debatt om fondernas avgifter på ledande nyhetssajter bland annat på dn.se och svd.se. Enligt Fondbolagens Förenings manual kan man läsa att årlig avgift är alla avgifter och betalningar som kan tas ur fondens medel på basis av lag, föreskrifter, fondbestämmelser eller andra stadgar för fonden, samt informationsbroschyren. Kostnader som omfattas är till exempel förvaltningsavgifter, alla förvaringskostnader, depåkostnader, avgifter till investeringsrådgivare, registreringsavgifter och andra regelbaserade avgifter, revisionskostnader, kostnader för legal eller professionell rådgivning samt distributionskostnader. Även kostnader för utlagda tjänster som utförs för fondbolagets, förvaltarnas, förvaringsinstitutets eller investeringsrådgivares räkning ska omfattas. Kostnader som inte omfattas är till exempel insättnings- och uttagsavgifter, prestationsbaserade avgifter som betalats till fondbolaget eller rådgivare, räntor, kostnader i samband med handel av fondens innehav, kostnader i samband med säkerheter och ”margin calls”, samt soft commissions. För den som vill fördjupa sig ytterligare inom fonder och placeringar rekommenderar Pensionskontakt.se Konsumenternas Bank & Försäkringsbyrå.

Pensionskontakt.se - Gör din pension enklare

Pensionskontakt.se erbjuder kostnadsfritt medlemskap som ger en fullständig samlad bild av dina pensioner och ett stort mervärde för dig som kund genom fristående, analysdriven och kontinuerlig rådgivning. Pensionskontakt.se gör din pension och ekonomi enklare genom snabbt och professionellt stöd med analys och förbättringar som ser till helheten i din ekonomi.