Aprilskämt.se

Vem står för Årets Bästa Aprilskämt 2012?

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2012 12:17 CEST

100 000 humortörstande människor besökte Aprilskämt.se förra april, och nu är det bara några dagar kvar till årets upplaga, den sjätte i ordningen. Aprilskämtsentusiasten Rickard Eriksson ägnar april månads första dygn åt att kartlägga mediernas, föreningarnas och företagens aprilskämt - och besökarnas röstande vaskar fram guldkornen.

Kommer redaktionerna, föreningarna och företagen att överträffa förra årets vinnare; Djurgårdens syrliga respons på AIKs plötsliga publikframgångar, SJs temporära övergång till vintertid och TV4 Göteborgs penisförlängning av Poseidonstatyn?

Tävla med er redaktions aprilskämt
Representerar du en traditionellt medium eller en betydande sajt, glöm inte bort att mejla mig en länk till ert aprilskämt (hej@aprilskamt.se). Ju tidigare er länk publiceras på Aprilskämt.se, desto fler röster hinner den få.

När ni känner att tillräckligt många blivit lurade; inspirera gärna era läsare att gå in och rösta genom att publicera en länk på er sajt till http://aprilskamt.se.

Några snabba frågor till Aprilskämt.se-redaktören Rickard Eriksson:
Varför finns Aprilskämt.se?
– Mitt inbitna aprilskämtsintresse började i tidig ålder, för att riktigt blomma ut när jag som grundare och chefredaktör för LunarStorm, fick förmånen att lura en miljon människor på ett bräde. I ärlighetens namn är jag lika aningslös som alla andra, så man kan se Aprilskämt.se som ett omständigt sätt för mig att aldrig missa när kalenderns mars vänder blad och lurifaxarna väntar på mig runt hörnet.

Vilka komponenter bör ett bra aprilskämt ha?
– Skämtet ska gärna generera en aktiv handling som utmynnar i ett kollektivt avslöjande. Det kan vara att de intet ont anande offren ska ta sig till en viss plats där andra lurade samlas, inser faktum och skäms till tonerna av det gemensamma skrattet.
       Aprilskämtet får inte sällan en karaktärsblottande effekt. Några dumma sillar skrattar lite skamset åt att de aningslöst gått i fällan, andra blir fly förbannade för att de gick på't. Självironi och prestigelöshet är inte alla begåvade med, vilket aprilskämtandet glatt avslöjar.

Vilket är det bästa aprilskämtet?
– Det finns en rad klassiker som alla känner till. Men ska jag inventera mina lite mer bortglömda gömmor så måste jag nämna följande skämt:
När jag var i tonåren blev det lag på att cyklarnas ekrar skulle ha reflexer, något som många var emot av utseende- och kostnadsskäl. En tid efter detta, på 1 april, gick den lokala tidningen Hallands Nyheter ut med en du-har-väl-inte-glömt-artikel med lindrigt övertygande bildmaterial om att lagen fr.o.m. idag även gäller bilfälgar. Av den uppföljande artikeln att döma fick bensinmackarna en oanad efterfrågan på reflexer och undrande frågor kring monteringen. Skämtet var välkomponerat; samlade folk till fysiska platser och spelade på svenskarnas  förmåga att snällt anpassa sig till mer eller mindre tokiga myndighetsbeslut. Och hade jag varit gammal nog att äga bil så hade jag kanske stått där och skämts på en mack.

Känns det inte tramsigt att driva en sajt som bara är aktuell en enda dag om året?
– Oh ja, Aprilskämt.se är sannerligen dagsländan "förwebbigad" - en digital öken som ett par dagar varje år omvandlas till en bubblande oas i bus.

Publiceringsbar, högupplöst bild av Rickard Eriksson (foto: Stefan Ek):

/Rickard Eriksson

E-post: hej@aprilskamt.se

Telefon: 070-210 12 12

För sjätte året i rad samlar Aprilskämt.se mediernas och webbens bästa aprilskämt, och vid första aprils slut koras Årets Bästa Aprilskämt. Aprilskämt.se är en ideell verksamhet som drivs av entusiasten Rickard Eriksson.