Moderaterna

Vem talar för forskningens framtid?

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 16:39 CEST

- Socialdemokraterna och vänstern passar ifråga om kommersialisering av forskningsresultaten. Förvirringen är total om vad man egentligen vill. I utskottet säger de nej, i kammaren säger de nej, men på utbildningsdepartementet säger de ja. Det säger den moderata riksdagsledamoten i utbildningsutskottet Tobias Billström efter dagens debatt om forskning. I riksdagen finns nu en reservation från de borgerliga partierna och miljöpartiet om att utöka möjligheterna till kommersialisering. Denna kommer att röstas igenom vid dagens votering.

- Efter dagens debatt är det helt klart att det finns en spricka mellan hur ansvariga ministrar och socialdemokraterna i utskottet ser på förslagen till att kommersialisera forskningsresultat och öka företagandet. I utskottet säger de nej, i kammaren säger de nej, men på Utbildningsdepartementet och Näringsdepartementet säger de ja.

- Socialdemokraternas talesman i forskningsfrågor Sören Wibe ville inte ens meddela under debatten hur han ställer sig till Thomas Östros och Leif Pagrotskys innovationsstrategi. Men denna talar tydligt om att vidga kommersialiseringen.

- Vänsterpartiet talar offentligt om att öka kommersialiseringen av forskningen men i utskott och kammare säger de nej till direkta förslag. Den dubbla hållningen från regeringen och dess stödparti gynnar knappast villkoren för svensk forskning.

För mer information:
Moderaternas pressjour, tel 073-682 80 00