Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

Vem tar offren i försvar?

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 13:06 CEST

Sommarens uppmärksammade händelser kring Stureplan i Stockholm har skapat debatt kring det allt råare klimat som råder i nattklubbsvärlden men även huruvida vår lagstiftning räcker för att komma åt våldtäktsbrott.

-En förnedrande kvinnosyn har uppdagats bland de misstänkta för våldtäkt och det krävs nu krafttag för att bryta detta mönster, säger KDU:s ordförande Ella Bohlin.

Enligt Brottsförebyggande rådet anmäldes första halvåret i år 2333 våldtäkter i Sverige, vilket är en ökning med 19 procent sedan i fjol! Men i mångmiljonstaden New York går utvecklingen i motsatt riktning. Under samma period i New York anmäldes drygt 800 våldtäkter. Bakgrunden till det framgångsrika arbetet i att vända ett av världens mest kriminella tillhåll till en tryggare och säkrare plats har flera förklaringar men det kanske viktigaste är en större polisstyrka med nya arbetssätt och nolltolerans även mot mindre allvarliga brott.

Tesen är att om någon kommer undan med den typen av brott, leder det dels till en signal om att det är okej, vilket kan få andra att begå brott, dels till att de som begått brottet begår grövre brott nästa gång. Detta innebar också att lokala polischefer gavs betydligt större befogenheter och mer personligt ansvar.
-Att ge cheferna personligt ansvar ser jag som ett bra inslag i New York-modellen, som borde kunna testas i Sverige, säger KDU:s ordförande Ella Bohlin.

New York är idag en säker stad. Antalet anmälda mord och dråp har gått ner med närmare 70 procent mellan 1993 och 2003. Mellan 1993 och 2003 gick även antalet anmälda våldtäkter ner med 42 procent och antalet anmälda rån med 70 procent.
- Smartare polisarbete och framförallt fler poliser kan vända trenden, avslutar Ella Bohlin.

För mer information:
Ella Bohlin