IT Suppliers Sweden AB

Vems behov är det som styr?

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 14:18 CET

www.itsuppliers.se - marknadsplatsen där IT-köpare och IT-säljare möts.

-Den här typen av tjänst har marknaden väntat på och det ska bli spännande att se hur tjänsten utvecklas framöver – säger Martin Thell, CIO Åhléns.

IT Suppliers Sweden AB beslöt sig för att genomföra en marknadsundersökning riktad mot framförallt små och medelstora företag för att ta reda på hur beslutsfattare går till väga vid inköp av IT-produkter och tjänster.

Ur undersökning kom det fram att beslutsfattare kan få uppemot hundra säljsamtal i veckan som lätt kan bli en irriterande tidstjuv. Man har helt enkelt inte tid eller ork att ta emot alla dessa samtal. Beslutsfattarna har inget behov av att prata med potentiella IT-leverantörer om allt flyter på och inga problem syns på horisonten. Men plötsligt går servrarna ner, eller löner kan inte betalas ut eftersom affärssystemet har krashat eller andra oförutsedda eller förutsedda investeringsbehov uppstår.

Vår undersökning visade att det vanligaste tillvägagångssättet att införskaffa information är att fråga nuvarande leverantör, söka på Internet eller fråga andra branschkollegor om råd. Dessa moment tar tid. Just då hade ett säljsamtal från rätt leverantör med rätt lösning suttit rätt bra. Det handlar ofta om timing, att som leverantör vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Men hur kan man vara på rätt plats vid rätt tillfälle 24/7 – 365 dagar om året?

-Vi ser redan nu att det finns ett uppdämt behov och vi är övertygade om att www.itsuppliers.se lösning kommer bli en viktig mötesplats för branschen framöver. Varje vecka knyter vi ihop köpare och säljare på www.itsuppliers.se säger vd Erik Johnsson.

Via itsuppliers.se bestämmer köparna själva hur och när dialogen med IT-leverantören ska gå framåt. Detta tillvägagångssätt stämmer bättre överens med att kundens behov skall styra. Som leverantör får du dessutom en mer mottaglig köpare, då köparen själv valt ut vilka leverantörer den vill bli kontaktad av.

- Nu börjar vi se resultat av kraftansträngningen med att samla in värdefull information om alla IT-leverantörer. I Januari månad ökade användandet av vårt gratis verktyg ”Min lista” med hela 27% - säger Gabriel Mutis Marknadschef på IT Suppliers Sweden AB.

För information gå in på www.itsuppliers.se eller kontakta:

Presskontakt: Gabriel Mutis 076-17 55 662 gabriel.mutis@itsuppliers.se

IT Suppliers Sweden AB driver webbtjänsten www.itsuppliers.se som initierar affärer mellan IT-köpare och IT-företag. Tjänsten lanserades i oktober 2010 och har idag över 300 IT-företag anslutna inom 14 olika områden.