Idus förlag

Vems fel är det? ..det spelar ingen roll

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2018 11:50 CEST

Williams bråkiga kompisar är den fjärde boken om William och hans vänner. Williams bråkiga kompisar beskriver hur olika barn kan uppfatta en situation på olika sätt och att det därför kan uppstå bråk. Ofta handlar det om missförstånd och ibland slutar det med att någon gör sig illa utan att det var meningen att det skulle bli så. Det är svårt att lösa en konflikt om man bara ser en sida av problemet. I boken väljer en av pojkarnas pappa att bara se till det mest viktiga – skadan. Han lägger ingen värdering i vad som hänt eller vems fel något var utan barnen får själva tänka efter, vilket de också gör. Det är lätt att tillrättavisa ”fel” barn om man inte har hela bilden klar för sig.

”Författaren Marie Bosson Rydell har skrivit böckerna om Kråke och tre tidigare böcker om William och hans kompisar [...] Williams bråkiga kompisar är normkreativ, med varierande hudfärger och utan stereotypa könsroller. Som exempel är Alans pappa den som har rollen som den snälla omhändertagande föräldern. Hunden Ludde finns också med på Karin Erikssons underbara och färgstarka bilder. Hunden förstärker på ett positivt sätt alla känslor i boken och på slutet slickar han Alan på kinden för att trösta. Det här är en viktig samtalsbok, text och bild samverkar mycket bra och innehållet är givande och lärande på många sätt” Lektör Maj-Britt Claesson Publiceras i BTJ-häftet nr 12, 2018.

Marie är född och uppvuxen i Varberg. Hon är utbildad förskollärare och utomhuspedagog. Marie driver sedan drygt tio år tillbaka Bokmakeriet Klaton AB där hon gjort en del läromedel, samt skrivit ett femtiotal böcker – de flesta om Kråke. Marie har även en utbildad Pedagoghund som kan hjälpa barn i behov av särskilt stöd.

Titel: Williams bråkiga kompisar ISBN: 978-91-7577-733-7
Författare: Marie Bosson Rydell Illustratör: Karin Eriksson

Provläs boken: https://np.netpublicator.com/netpublication/n93509130
Högupplösta bilder: www.idusforlag.se/pressmaterial