Verdane Capital

Verdane kliver in på den tyska marknaden med investeringar i tre företag

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2016 09:04 CEST

• Verdane IX blir genom första investeringen ägare i tre tyska mjukvaru-och fintech företag
  • Verdanes hittills största investering utanför Norden

Riskkapitalfonden Verdane Capital IX (Verdane IX) tar ett bestämt kliv in på den tyska marknaden med investeringar i företagen Smava, Searchmetrics och Hornetsecurity. Verdane IX etablerades i juli i år med 3 miljarder kronor i utfästelser från investerare och detta är fondens första investering. Det är även Verdanes hittills största investering utanför Norden.

”Vi ser stora möjligheter att överföra det kunnande och de erfarenheter vi har byggt upp genom teknikinvesteringar i Norden till den tyska marknaden” säger Henrik Aspén, Partner på Verdane Capital Advisors. Precis som i den nordiska marknaden är fokus inställt på att hitta bolag med snabb tillväxt.

”Vi ser många likheter mellan den tyska och nordiska marknaden, men inom fintech ligger den tyska marknaden faktiskt ett antal år efter Norden inom de flesta nischer, även om ekonomin nu digitaliseras väldigt snabbt” säger Aspén. Efter att ha följt över 300 bolag på deras tillväxtresor så ser teamet på Verdane Capital Advisors fram emot att överföra expertkunskap från det nordiska ekosystemet.

Verdane IX investerar 300 miljoner kronor i tre tyska företag

Verdanes första investering i den tyska marknaden bygger på en transaktion med en Hamburg-baserad riskkapitalfond, Neuhaus. Verdane IX har köpt Neuhaus ägarandelar i bolagen Searchmetrics, som utvecklar verktyg för digital marknadsföring, Smava som likt exempelvis Compricer och Lendo är en jämförelsetjänst för konsumentlån och Hornetsecurity som jobbar med molnbaserad IT-säkerhet. Flera av bolagen har planer på att växa i Norden.

”Vi satsar nu mer resurser på den Nordiska marknaden där e-handeln kommit längre än i övriga Europa och vi därmed ser stor potential för våra produkter. Med Verdane IX som ägare når vi ut till ett stort antal e-handelsbolag och vi kan dra nytta av Verdane Capital Advisors erfarenhet av att bygga ledande globala mjukvarubolag”, säger Volker Smid, VD för Searchmetrics.

Verdane IX är på jakt efter innovativa företag med potential att växa globalt.

”Vi har hjälpt bolag i ett brett spektrum av branscher, från e-handel och mjukvara till energi och högteknologisk industri. Det de har gemensamt är att de teknikintensiva och snabbväxande. De flesta är verksamma i en smal nisch men har global relevans och potentiell skala” säger Aspén.

Verdane IX kan investera mellan 50 och 300 miljoner kronor i bolag som överensstämmer med investeringsstrategin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Frida Einarson, fe@verdanecaptial.com eller +46 702 44 20 83

Om Verdane Capital Advisors och Verdane fonder

Verdanes fonder hjälper ambitiösa företag inom mjukvara, e-handel, energi och högteknologisk industri med flexibelt kapital för tillväxt. Fonderna kan investera antingen i enskilda bolag eller flera på samma gång, så kallade portföljaffärer. Den senaste fonden, Verdane Capital IX, har 3 miljarder att investera i snabbväxande bolag.

Verdane Capital Advisors har 22 anställda på kontor i Stockholm, Oslo och Helsingfors.