autobutler.se

Verkstadsportalen Autobutler säkrar större finansiering från Creandum och gör sig redo för nya marknader

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 08:48 CEST

- Creandum, mest känt för sina tidiga investeringar i Spotify, iZettle och Wrapp, går nu in i Autobutler med en finansiering om 30 miljoner kronor och stöttar verkstadsportalen i deras internationella expansion.

Köpenhamn, Danmark 6 augusti 2013 – Autobutler den webbaserad och fristående verkstadsportalen som hjälper bilägare att enkelt, bekvämt och tryggt inhämta offerter på reparation och service hos över 1200 verkstäder i Sverige och Danmark kan idag meddela att Creandum – det Nordiska riskkapitalbolaget mest känt för sina tidiga investeringar i Spotify, iZettle och Wrapp, nu går in med en finansiering om 30 miljoner kronor som säkrar företagets vidare expansion.

Autobutler är ett fantastiskt internetkoncept med stor möjlighet till internationell skalbarhet. Vi ser fram emot att hjälpa Autobutler vidare med vårt internationella nätverk och vår erfarenhet från framgångsrika lanseringar på de största Europeiska marknaderna såsom Tyskland och England.” Säger Martin Hauge, General partner på Creandum.

Autobutler som redan tidigare finansierat av JL Venture (Johnny Laursen, Jan Lehrmann och Kenneth Andersen) och Internetentreprenören Jesper Buch har redan sedan dag ett haft som mål att expandera och ta sig an nya marknader. Med investeringen från Creandum blir detta möjligt.

Creandum är en dröminvesterare för oss. Investeringen möjliggör konsolideringen av autobutler.dk och autobutler.se  och säkrar samtidig verksamhetens vidare internationaliseringsplaner. Kapitaltillskottet ger oss också möjlighet att utveckla vår mjukvara och plattform för bilister och verkstäder som vi är övertygade om kommer att bli standard i framtidens bilindustri." Säger Peter Michael Oxholm Zigler, grundare och partner, Autobutler.

Autobutler har revolutionerat en gammal bransch med en kundhanteringslösning och mjukvara som möter dagens behov från såväl verkstäder som hos bilägare.

Vårt mål idag är detsamma som när vi startade: Att vara bilägarnas bästa verktyg för att enkelt och bekvämt hitta en trygg och prisvärd verkstad för sin bil. I detta arbete bygger vi också världens bästa mjukvara för verkstadsindustrin.“  Tillägger Christian Legêne, grundare och partner, Autobutler.

Om Autobutler

Autobutler är Nordens ledande online verkstadsportal med 440 anknutna verkstäder i Sverige och 770 i Danmark. Autobutler har sedan starten i augusti 2010 förmedlat över 90 000 uppdrag mellan bilägare och verkstäder. Portalen har efter tillgång av växtkapital från Dawn Capital, serieentreprenören Jesper Buch (Just Eat.com och Miinto.com) samt JL Ventures och nu senast Creandum inlett en internationell lansering som de kommande åren skall leda till lanseringen av verkstadsportalen i 12 länder i Europa. Autobutler har fått fler än 2000 betyg på Trustpilot och har betyget 9,3 av 10 möjliga, bäst i kategorin ”Bilar” och näst bäst i kategorin ”Online tjänster” efter Google. www.autobutler.se

Om Creandum

Creandum är den ledande riskkapitalfirman i Norden och investerar i innovativa och snabbväxande teknikföretag inom sektorerna konsumenttjänster, mjukvara och hårdvara. Firman har över 2,000 MSEK under förvaltning och har investerat i över 20 företag, inklusive som första institutionella investerare i Spotify, Wrapp, Cint, Edgeware, IPtronics, iZettle, Vivino, Videoplaza, 13th Lab m.fl. www.creandum.com

För mer information vänligen kontakta;

Peter Michael Oxholm Zigler, Founder, Autobutler

Phone: (+45) 31751212 Email: pmo@autobutler.dk