Möllegården kultur

Vernissage: "Baltiska utställningen - Nationaldräktsaffären"

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 11:15 CEST

Vernissage: "Baltiska utställningen - Nationaldräktsaffären"

Lördagen den 17 maj kl 14 är det vernissage för ”Baltiska utställningen – Nationaldräktsaffären” på Möllegården kultur i Åkarp. Gunilla Weibull och Charlotte Weibulls Vänförenings ordförande Ulf-Herbert invigningstalar och det bjuds på levande musik.

Charlotte Weibulls moster Ingrid Andersson startade Nationaldräktsaffären på Baltzargatan i Malmö 1901. Här vävdes tyger och ateljétillverkades folkdräkter. Affären hade också en egen monter på Baltiska utställningen 1914. Med föremål från Charlotte Weibulls samlingar har Ingrid Anderssons monter nu återskapats. Här finns nationaldräkter, skånska vävnader, klutar och folkdräktssilver.

Alla föremål ingår i Charlotte Weibulls samlingar som genom donation ägs av Burlövs kommun och utgör den fasta samlingen på Möllegården kultur. I utställningen ingår också inlån från Bo Malmgren, som är storsamlare av föremål från Baltiska utställningen. Det handlar om bilder, vykort, souvenirer och reklamsaker. På plats finns också en Sydsvenska dagbladet från den 16 maj 1914.

Utställningen är ett samarbete mellan Charlotte Weibulls Vänförening och Burlövs kommun och kommer att stå kvar till maj 2016.

Välkomna!

För mer information kontakta kultursekreterare Tina Westergren på tfn 040-625 63 68 eller mejla tina.westergren@burlov.se