Berg Gallery AB

Vernissage Hilda Hellström "I do spend time in nature"

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2017 01:19 CET

Torsdagen den 12 januari klockan 17 – 20 hålls vernissage för Hilda Hellströms separatutställning "I do spend time in nature" på Berg Gallery, Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm. Hilda Hellströms verk har visats på museer runt om i världen, bland annat på Göteborgs Konstmuseum, The British Craft Council, MAK Vienna, V&A London, London Design Museum, MUDAC Lausanne, Tramway Glasgow och Shanghai Power Station Art Museum. ”I do spend time in nature” är hennes första separatutställning på ett galleri i Sverige.

Hilda Hellströms verk utgår i denna utställning från definitioner av det naturliga, och av hur naturen framställs som en estetiserad upplevelse separerad från människan och i motsats till kulturen. Vad betyder och hur uppfattas egentligen natur, materialitet och hantverk i en allt mer digitaliserad värld?

I femton väsensskilda skulpturer i kombinationer av jesmonite, antracit, polyester, stengods, tenn och trä har hon angripit temat från olika håll genom en materialitet som hon, mer eller mindre uppenbart, associerar till temat.

Hilda föddes i Göteborg 1984 och bor idag i Köpenhamn. Hon har utbildat sig på La Massana i Barcelona, Københavns Tekniske Skole, Gerlesborgsskolan i Stockholm, Beckmans designhögskola och Royal College of Art i London 2010 - 2012.

Hon tilldelades Sten A Olssons kulturstipendie för 2014 och blev vald till årets Konsthantverkare av tidningen Residence 2015 med motiveringen "Hilda Hellströms konst uppstår i friktionen mellan naturen och det konstgjorda, mellan känslan och forskningen, mellan klippan och 3D-printern. Med jesmonite – gips mixat med akryl – förvandlar Hellströms konsthantverk jordskorpans berättelser till gåtfull kalejdoskopisk skönhet”.

Hon har under det senaste året bland annat visats på Eskilstuna Konstmuseum, Växjö Konsthall, Designmuseet i Helsingfors och the British Craft Council i London. Under nästa år visas hon, förutom på separatutställningen på Berg Gallery, bland annat i Köpenhamn, Miami och New York

Hilda Hellströms separatutställning “I do spend time in nature” visas på Berg Gallery på Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm. Vi inbjuder till vernissage tillsammans med konstnären torsdagen den 12 januari klockan 17 – 20. Utställningen pågår fram till den 4 februari.

För mer information kontakta Niclas Berg, Berg Gallery AB på 070-4228146 eller niclas( at)berggallery.se

Pressbilder finns på Newsdesk eller kan beställas av Niclas Berg.

Utställningstext kommer att finnas tillgänglig senast onsdag den 11 januari

Berg Gallery är ett galleri för samtida tredimensionell konst och ett showroom för skandinavisk efterkrigsdesign med tyngdpunkt på belysning, keramik och mattor. Du hittar såväl klassiker av Arne Jacobsen och Berndt Friberg som okänd men genial belysningsdesign och Skandinaviens bästa samtida konstnärer som arbetar i keramik, metall, trä, glas och textil. Berg Gallery drivs av Niclas Berg och ligger på Birger Jarlsgatan 67 i Stockholm.