Galleri Fagerstedt

Vernissage på GALLERI FAGERSTEDT, Stockholm: Gå den till mötes - Charlotte Jönsson. Opening 25 aug kl 16 - 20

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2016 18:09 CEST

GALLERI FAGERSTEDT

HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

www.gallerifagerstedt.se

Gå den till mötes

Charlotte Jönsson

Nya målningar

25 augusti – 30 september 2016

VERNISSAGE TORSDAG DEN 25 AUG KL 16 - 20

”Det var som om en hel rad av bilder lösgjorts inom honom och nu rullades upp och bredde ut sig i all oändlighet, utan att han lyckades bli kvitt sin överraskning inför dem.” (Marguerite Duras, Stilla liv.)

GALLERI FAGERSTEDT har glädjen att visa Charlotte Jönssons första utställning på galleriet – Gå den till mötes. Charlotte Jönsson arbetar inkännande och intuitivt. Hon känner sig fram, utvecklar och reflekterar i ett eget tempo. Det går långsamt och eftertänksamt. Sedan examen vid Kungliga Konsthögskolan (1996) har hon erhållit en rad stipendier och utmärkelser. Därför är många både förväntansfulla och nyfikna på hennes första separatutställning sedan slutet av 1990-talet. Vi är mycket stolta över att få premiärvisa helt nya verk av henne.

Konstnären beskriver hur hon under en lång tid arbetade med gröna och röda målningar. Efter hand uppstod en längtan, en enorm längtan, efter att skapa något som ”inte var dem”, något som bröt av en tidigare kontinuitet. En del av de nya målningarna är gulsvarta och glidande. De dras isär så att den ena är den andra men ändå inte. De liknar varandra men är inte identiska, där finns små finstämda skillnader. De har en blödande snittyta där de glider isär.

”Det lilla brottet är oförargligt eller avgörande. Det är de gula och svarta målningarna. Två pannåer sida vid sida. Tätt intill.

Jag måste måla tills jag ser något framträda och ta plats. Då lämnar jag dem.”

De blå målningarna har en annan form än de gulsvarta. Charlotte Jönsson sammanför former som inte tycks höra ihop. Mötet mellan dem upphör inte att fascinera. Att sammanföra något eller att glida något isär kan vara ingången till ett existentiellt rum, en plats att kanske möta någon som man inte vill möta, att uppleva eufori inför mötet, att känna sorg när mötet är över, att känna främlingskap eller att känna igen.

”Hon såg hur de blev kalla, hårda. Den oro och det liv som funnits var borta. De var slutna och vackra. Tysta. Hon vände sig om och en ljust blå form öppnade sig. De svarta kanterna snurrade i hennes huvud. Hon fortsatte att gå och lämnade rummet…”

________

Charlotte Jönsson är född 1964 i Rörum. Hon bor och arbetar i Stockholm. Utbildning: 1991-96 Kungliga Konsthögskolan. 1988-1990 Nordiska Konstskolan, Karleby, Finland. 1986 Konstvetenskap 20 p, Stockholms Universitet. Separatutställningar: 1997 privat visning, IASPIS, Stockholm. 1996 Galleri Mejan, Stockholm. Grupputställningar: 2003 Studio 44, Stockholm. 2000 ”Reasons for knocking at an empty house”; Sundbyberg. 1998 OPUS 439, Liljevalchs, Stockholm. 1993 Kropp, Annexet, Malmö konsthall. Stipendier: 2015 William Nordings stipendium. 2011 Bildkonstnärsfonden, 2-årigt arbetsstipendium. 2009 Folke Hellström-Linds stipendium. 2003 Bildkonstnärsfonden 1-årigt arbetsstipendium. 1997 Bildkonstnärsfonden, arbets- och studievistelse, Kairo. 1997 Gerhard Bonniers fond. 1996-1997 IASPIS ateljéstipendium för avgångselev, Stockholm. 1996 Längmanska kulturfonden. Representerad: Statens konstråd 1996, 1998, 2003.

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.