Kaolin

Kennet Williamsson

16.3 – 10.4 2013

Still life
Konservburkar, ingefärskrukor, förvaring, behållarkänsla, tomrummet. Så blev det en ny utställning i Kaolins fina rum. Ett halvår tillbaka i tiden visade jag i samma rum en kommentar på Malevichs suprematistiska måleri, ett försök till ett renodlat uttryck i form av svarta block. Nu har jag drejat med samma försök till förenkling och renodling som jag gjorde med mina svarta Malevichblock. Mer som en intuition än en medveten idé, så blev det bara! Befriat från idéernas relativistiska värld. Bara krukor, alltså "en kruka är en kruka är en kruka".

I projektrummet visar jag glas blåst helt på pipan av Micke Johansson. Samma, samma som med keramikkrukorna, behållarkänslan, "en glasburk är en glasburk är en glasburk".

/Kennet Williamsson

Kennet Williamsson har varit verksam som keramiker, konstnär och formgivare i över 40 år. Han har haft ett stort antal utställningar i Sverige och utomlands och finns representerad hos flera museer och institutioner. Sedan 1984 har han regelbundet undervisat vid Konstfack, Högskolan för Design och Konst och Capellagården. Kennet Williamsson erhåller statlig inkomstgaranti sedan 1992 och blev tilldelad Prins Eugens medalj 2006. Kaolin är mycket stolta över att med denna utställning få visa alla fasetter ur ett konstnärskap i ständig utveckling.

Välkomna på vernissage lördagen den 16 mars 2013, kl. 11-16

KAOLIN är en renodlad keramikgrupp som bildades 1978. Vi är alltsedan starten belägna på Hornsgatan 50 nära Mariatorget i Stockholm där vi driver både butik och galleri.

Gruppen består idag av nitton keramiker som arbetar med konsthantverk av hög klass, både bruksgods och skulptur. Våra medlemmar arbetar i sina egna verkstäder och finns representerade över hela Sverige.

Vi arrangererar ca 12 separatutställningar per år med inbjudna gästutställare, både svenska och utländska, framförallt från våra nordiska grannländer. Kaolin tar även emot konstföreningar och grupper på privata visningar och konstföreningskvällar samt anordnar öppna föreläsningar och konstkvällar. Mer info på vår hemsida: www.kaolin.se