Net Insight AB

Versatel driftsätter nytt medienät baserat på Net Insights utrustning

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 08:47 CEST

Denna order offentliggjordes den 7 juni men utan kundens namn

Versatel, en ledande europeisk telekomoperatör har tillsammans med NOB, en nederländsk nätoperatör, driftsatt ett nytt nationellt medienät baserat på Net Insights plattform Nimbra. Nätet knyter samman alla stora fotbollsarenor i Nederländerna för live-sändningar av fotboll och annan sport och transporterar videoströmmarna till Versatels triple play-kunder.

En nyckelfunktion för Versatel var möjligheten att transportera alla typer av röst-, data- och videotjänster med garanterad tjänstekvalitet och maximalt nätutnyttjande. Nätet är byggt för samtidig transport av SDI, ASI, Ethernet och VoIP och används vid live-sändningar av bland annat den nederländska Premier League-fotbollen.

Nätet transporterar signaler från totalt 18 fotbollsstadier till NOB:s huvudkontrollrum i Hilversum. NOB har designat Versatels nät och kommer att operera trafiken i nätet. De höga kraven på tillförlitlighet samt möjligheten att blanda tal, data och video i nätet var skälen till varför Versatel valde Net Insights plattform Nimbra.

I samarbete med Net Insights partner Alphatron Broadcast Solutions har nätet framgångsrikt levererats under andra kvartalet 2005.

"Vi är självklart stolta över att ha levererat detta nät, vi har en stark lösning för denna typ av nät och Versatels beslut att välja Net Insight som leverantör bevisar återigen vilken position vi har på marknaden", säger Tomas Duffy, VD på Net Insight.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net

Om Net Insight
Net Insight utvecklar nätverksutrustning för video, tal och data som garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) med maximalt nätutnyttjande för att tillhandahålla nätverk som effektivt och ekonomiskt kan leverera avancerade videotjänster såsom HDTV, Video-on-Demand och digital-TV kombinerat med Internet- och taltrafik. Vår plattform Nimbra gör det möjligt för våra kunder att lansera nya intäktsgenererande TV- och videorelaterade tjänster för TV-bolag, kabel-TV-bolag och triple play-operatörer till väsentligt lägre investerings- och driftskostnader. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har kontor i Sverige och USA. För mer information, se www.netinsight.net