Vetenskap och Folkbildning

Vetenskap och Folkbildning kräver att TV4 rättar falska påståenden i Nyhetsmorgon

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 08:58 CEST

I TV4-programmet Nyhetsmorgon Söndag 19 augusti handlade en av programpunkterna om hur blodets pH-värde påverkar vår hälsa. Föreningen Vetenskap och Folkbildning reagerar starkt emot hur slarvigt detta allvarliga ämne togs upp, och att pseudovetenskapliga påståenden och rent av hälsofarliga råd fick stå oemotsagda. Och det är inte första gången Nyhetsmorgon gör misstag som detta.

- Pratet om basisk och sur kropp i Nyhetsmorgon är rena rötmånadsfantasierna, säger Martin Rundkvist, ordförande i Vetenskap och Folkbildning. Kalkning i syfte att påverka pH-värdet är för gräsmattor och sjöar, inte för människokroppar.

En av gästerna i studion var Sara Karlsson, VD för pH-balans AB. Hon påstår bland annat i samtalet att ett sunt pH i blodet bör vara 7.46, och jämför ett “surt blod” med “försurade sjöar” (vilket programledaren upprepar). I själva verket ligger ett friskt pH-värde för människor på mellan 7.38 och 7.42. Vid värden över 7.45 riskerar man symptom som kan kräva läkarbehandling.

Den okritiska attityden från programledarens sida är begriplig utifrån programmets karaktär, men att inte ställa en enda fråga med hänvisning till fakta gör att publiken förvillas att tro att det som påstås är vedertagen vetenskap. Redaktionen räddas inte heller av att ha kallat in en oberoende expert till samtalet. Nej, istället ger man utrymme åt Ragnar Rylander, en ifrågasatt forskare som istället för att stå för den vetenskapliga konsensusuppfattningen i frågan påstår att migrän och ledvärk kan botas genom att balansera pH-värdet i blodet.

Vinjetten i rutan och rubriken på hemsidan framför de kontroversiella påståendena som sanningar.
- TV4 måste väl ha en kunnig medicinreporter som kan titta på sånt här innan folk får ta plats i morgonsoffan och säga vilka dumheter som helst? säger Martin Rundqvist.

Detta är inte första gången Nyhetsmorgon tabbar sig i researchen och väljer en spännande story framför en korrekt redogörelse. Vi har tidigare sett deras aningslösa rapportering om currykryss från Harmoni-Expo, gäster som marknadsfört raw food med påståenden om att kokosvatten är välgörande “elektriskt vatten” och “experter” som oemotsagt hävdat att andning genom munnen orsakar tarmbesvär.

- Nyhetsmorgon får förstås ta upp vilka ämnen de vill, säger Martin Rundkvist. Det vi vänder oss emot är frånvaron av kritiskt perspektiv - speciellt i en fråga som går emot etablerad vetenskap. Inslaget blir i praktiken ett reklaminslag för pH-balans AB, ett företag som bygger sin verksamhet på att påstå att allt från barnlöshet till morgonskräp i ögonen beror på surhet i kroppen. Ja, det är sant! Dessutom påstår företaget att våra tankar påverkar kroppens pH-värde, vilket naturligtvis är vansinne.

Vetenskap och Folkbildning kräver att TV4 så snart som möjligt tydliggör den vetenskapliga uppfattningen i frågan om kroppens pH-värde.

Kontakt:
Martin Rundkvist, ordförande Föreningen Vetenskap och Folkbildning
070-929 56 28 m.rundkvist@vof.se
Pressbild: http://imageshack.us/photo/my-images/189/martinra.jpg/

Vetenskap och Folkbildning är en förening som sedan 1982 arbetat för kritiskt tänkande och mot pseudovetenskap och andra felaktiga föreställningar. Vi är en del av den internationella skeptikerrörelsen som främjar vetenskaplig skepticism och som granskar orimliga påståenden ur vetenskapligt perspektiv.

Vi anordnar offentliga föredrag och medlemsmöten över hela landet. Vår tidskrift Folkvett kommer ut fyra gånger per år och innehåller matiga artiklar om t.ex. alterntivmedicin, antroposofi, klimatforskning och slagrutor. En gång per år i slutet på december utser vi även Årets folkbildare och Årets förvillare. Vi har också ett livaktigt webbforum med hundratals inlägg per dag samt en blogg och en youtubekanal med flera föreläsningar.

www.vof.se