Sveriges Veteranförbund (SVF)

Veteranmarschen invigs i Halmstad den 16 juli

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2016 09:20 CEST

Den 7 augusti startar Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas årliga arrangemang Veteranmarschen. Förra året deltog över 500 personer som vandrade tillsammans. Trots att marschen inte går av stapeln förrän i augusti smygstartas den redan på lördag den 16 juli i Halmstad med en ceremoni och manifestation för att uppmärksamma och hedra Sveriges alla utlandsveteraner.

I augusti är det dags för Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarnas traditionella veteranmarsch, som i år går mellan Stockholm och Gävle 7–16 augusti. Men innan den startar på riktigt gör Veteranmarschen ett gästspel i Halmstad den 16 juli i samband med veteranträffen ÖS23.

– Vi i Sverige måste bli mycket bättre på att ta till vara på den resurs som våra veteraner utgör. Den finns här mitt framför oss, och vi behöver bara tacka och ta emot. Jag är övertygad om att veteraner har kunskaper och insikter som är ovärderliga för såväl samhället som för näringslivet, säger Lars-Göran Nyholm, initiativtagare till Veteranmarschen.

Flera hundra besökare lockas av manifestationen
Invigningen av årets marsch hålls i Norre Katts park i Halmstad, där bland annat en ceremoni för stupade veteraner kommer att hållas. Efter ceremonin är alla välkomna att gå med i marschen genom centrala Halmstad ut till Ringenäs och ÖS, som är den största veteranträffen i norra Europa. Etappen är på totalt 17 km. Manifestationen lockar varje år flera hundra besökare och arrangörerna räknar även med att den gör det i år.

Gula Bandet – internationell symbol för Sveriges veteraner
Under hela Veteranmarschen kommer det gå att köpa Gula bandet – en internationell symbol som säljs till förmån för Sveriges alla veteraner och anhöriga. Överskottet går till Kamrathjälpen, som stöttar veteraner och deras familjer ekonomiskt vid behov efter insats. Sedan premiäråret 2013 har Veteranmarschen samlat in över 200 000 kronor till Gula Bandet.

För program i Halmstad 16 juli 11.00-15.45 se www.veteranmarschen.se

Veteranmarschen 2015 from Mattias Bergström on Vimeo.

Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna finns till för alla svenska veteraner. En veteran är en person som internationellt deltagit i fredsfrämjande eller humanitära insatser. Det kan vara en brandman som hjälpt till utomlands vid en jordbävningskatastrof, en polis som arbetat utomlands för Rikspolisstyrelsen eller en soldat som gjort FN-tjänst. Den gemensamma nämnaren är att de har ställt upp när världssamfundet kallat till insatser för fred i världen.

H.K.H. Prins Carl Philip är höge beskyddare av Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.