IOGT-NTO

Veteranmedalj till Solveig Spjuth

Pressmeddelande   •  Jul 14, 2003 08:33 CEST

IOGT-NTO:s finaste utmärkelse, veteranmedaljen, tilldelades på tisdagen Solveig Spjuth från Hässelby. Hon får medaljen för många års stora insatser för IOGT-NTO-rörelsen, framför allt på det internationella området. Hon har under många år varit bosatt utomlands och varit med och utvecklat IOGT i Australien, Japan, Amerika och Indien.

Solveig Spjuth, som är född 1925, har varit medlem först i SGU och senare i IOGT sedan 1940-talet. Genom sitt arbete har hon flyttat runt i landet och bland annat suttit i SGUs distriktsstyrelse i Värmland.

Hon gifte sig med Lars Spjuth, och makarna bodde bland annat i Australien och Japan. Sedan 1968 är hon tillbaka i Sverige och aktiv i IOGT-NTO, numera i Hässelby.

När IOGT International firade 100-årsjubilem i Syracuse, USA, för tre år sedan, tilldelades Solveig Spjuth Wagnsonmedaljen i silver för ”bestående insatser över tid”. Hon är också en av grundarna till IOGT Internationals Millennium Fund och sitter i styrelsen för fonden.

– Solveig tänker internationellt i det lilla och det stora, sa IOGT-NTO:s förbundsordförande Sven-Olov Carlsson när han överlämnade veteranmedaljen till en rörd och glad Solveig Spjuth.