VH assistans

VH assistans och Assistansutbildarna vill öka medvetenheten

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 20:55 CET

Den Internationella handikappdagen instiftades av FN:s generalförsamling 1992 till syfte att främja förståelsen av frågor som rör funktionshinder och att mobilisera stöd för funktionshindrade människors värdighet, rättigheter och välbefinnande.

Den strävar också efter att höja medvetenheten om fördelarna med att integrera människor med funktionshinder i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet.

Idag mellan klockan 10:00 till 16:00 fick VH assistans tjänstemän uppleva hur det är att ha ett funktionshinder. Tanken med dagen var att öka medvetenheten om hur det är att leva med ett funktionshinder, vilka möjligheter som ges och vilka hinder som kan framträda.
Klockan 12:00 gav sig gruppen ut till Utopia för att äta lunch, funktionshindret kvarstod såklart.

Tjänstemännen fick prova på ett flertal sorters funktionsnedsättningar - synnedsättning, förlamning, rörelsehinder, hörselnedsättning och bristande kommunikation.

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 16 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi mer än 1000 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH kids och VH action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.

VH assistans är ett företag där assistenter och kunder får möjlighet att växa och utvecklas tillsammans. Detta kräver respekt, lyhördhet och en empatisk förmåga av såväl ledare som personliga assistenter. VH assistans utför rekrytering, utbildning, handledning samt friskvård. VH assistans hjälper även till med myndighetskontakter samt skriver ansökan om personlig assistans.