Fältbiologerna

Vi är arga och vi ger aldrig upp

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 17:18 CEST

Bilder från aktionen finns på http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/vi-ar-arga-och-vi-ger-inte-upp
Bilderna är fria att ladda ned och använda.

Domen om Nordkalks kalkbrott i Bunge är inte slutet för Ojnareskogen. Vi kommer inte att ge upp. Fältbiologerna är dock förbannade och för att få ut vår ilska genomförde vi en aktion där vi i en mänsklig kedja på ett 40-tal personer tågade genom Visby med rödfärgade ansikten. Vi skrek oss hesa för hela Almedalen om hur absurd Miljööverdomstolens dom är. Ingen kunde missa vår ilska.

Vi kommer inte att ge upp. Det här är inte slutet för Ojnareskogen. Nu återstår att läsa domen och tänka ut hur vi ska gå vidare. Om det går så långt att vi behöver kedja fast oss i skogen så gör vi det.

Fältbiologerna anser att det bör vara olagligt att bryta kalk i Bunge. Vi kan inte acceptera ett ja till kalkbrott. Vi vill ha ett nej så att naturen och vattnet kan finnas kvar. Vi ville i en protestaktion visa vår frustration och ilska för alla politiker och lobbyister som just nu befinner sig i Visby under Almedalsveckan. Vi var ett 40-tal som bildade en mänsklig kedja på Visbys gator . Med banderoller som ”VI GER OSS ALDRIG” och ”NORDKALK KÖR GOTLAND I GRAVEN” skrek vi ut vår ilska.

-          Vi är rent ut sagt förbannade, säger Salomon Abresparr, ordförande för Fältbiologerna. Det kan inte vara möjligt att i ett land som Sverige få tillstånd att bryta kalk i Bunge. Det här är ett brott mot naturen! Sverige måste skärpa miljölagstiftningen, för att detta får inte hända fler gånger.

Det finska företaget Nordkalk har fått tillstånd att bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid?

Kontakt:

Sara Vikström Olsson, vice ordförande Fältbiologerna
073-423 79 50 sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Följ vår Almedalsblogg: faltbiologernaialmedalen.blogspot.se

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.