B-Open Nordic AB

Vi behöver en Innovationsminister i nästa regering

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 20:53 CET

Joachim Davidsson, liberal debattör inom näringslivsfrågor och innovationsskydd för småföretag i Sverige har i januari lanserat 10 punkter för bättre företagande i Sverige. Tio förslag som gör att det lite lättare att driva och växa företag i Sverige. Detta är tio punkter som inte förankrade eller finansierade i en budget men behoven är uppenbara på marknaden för det kan visa kopplingen till resultat.

Dags för en Innovationsminister i nästa regering

Sverige satsar massor på forskning, men mycket lite på nyttan och återbetalning till oss skattebetalare, varför har det blivit så? Vi behöver se en Innovationsminister i nästa regering bredvid Utbildnings och Högskoleministern på Utbildningsdepartementet. Den svåraste frågan som alla talar om i många år men ingen verkar kunna ta hand om är maximera kommersialisering av statlig och kommunal forskning så det skapar fler svenska bolag och nya jobb. Vi som arbetar i näringslivet måste alltid kunna motivera våra utgifter och satsningar, varför gäller detta i samma grad som statlig forskning? Jag vill att vi börjar se på hur länder som USA, Japan, Sydkorea, Taiwan och andra hanterat detta för att skynda snabbare på en mycket snabb global marknad. Vi behöver inte en akademiker för detta utan en person som kan tänka pengar och hur man skapar jobb, vi behöver en Innovationsminister som både kan tänka pengar och förstå teknik samt hur det går till på den internationella marknaden.

Jag vet att det är många som säger att vi måste forska för forskandets skull, för man vet sällan tillämpningen på marknaden när man börjar. Jag håller många gånger med men det får inte vara fult längre att tala om hur vi kan få något tillbaka för alla miljarder vi satsar på forskning, samt skapa individuella belöningssystem för alla som är inblandade i arbetet, även vi skattebetalar som är med och finansierar det. De som bygger Innovationsystemet i Sverige, med ambitionen att skapa företag och nya jobb, måste tänka sig in i alla aktörer och hur de tänker. Fråga dig alltid vad varje person tjänar på ditt beslut. Det måste finnas belöningar och fördelar för alla om man vill att institutioner och universitet i större utsträckning skall arbeta med regionalt näringsliv samt börjar tänka pengar och nya jobb tidigt i innovationsprocessen. Vi måste lära oss kommersialisering och hur vi kan bygga företag via vår forskning.

Jag vill uppmana nästa alla politiker som vill bilda ny Regering att förbereda för en Innovationsminister. Det är inte säkert alla akademiker kommer applådera från början men jag lovar att kämpa för att vi få en Innovationsminister på plats. Till sin hjälp skall han även få Vinnova som vi snabbt skall flyttas från Näringsdepartementet till Utbildningsdepartement och ansvarar inför vår nya Innovationsminister. Vinnovas verksamhet borde renodlas till finansiering av ren forskning men sedan skapas fler resurser för projektsamverkan med privata aktörer för överlämning av intressanta projekt till marknaden, som är villig att betala ett pris för det vi skapat. Detta pris kan sedan finansiera vidare forskning av andra. Vi måste skapa lite samordning och toppstyrning inom detta område innan andra länder springer ifrån oss och jag vill även att det skapas ett företag/jobb-fokus i denna verksamhet. Projektöverlämningen mellan myndigheter och institutioner idag är urusel och för detta krävs lite ny toppstyrning med ett kundperspektiv.

För mer information, besök www.joachimdavidsson.se

Joachim Davidsson är till vardags affärskonsult inom internationell affärsutveckling men även privat liberal debattör inom näringslivsfrågor och innovationsskydd för småföretag i Sverige. För mer information om Joachim och de frågor han driver, besök www.joachimdavidsson.se