Kenth Åkerman - Ledarskapsexpert

Vi behöver fler starka ledare för en ny tid

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 23:52 CET

-"Världen behöver fler ledare som vill leda", säger ledarskapsexperten Kenth Åkerman. Och fortsätter: -"Politiska ledare, företagsledare och ideella ledare. Män och kvinnor. Gamla och unga. Olika kulturer. Olika religioner. Olika övertygelser. Människor som både vill och kan leda. Människor som vågar ha visioner. Människor som tar ansvar och delar ut ansvar. Människor som är engagerade i uppgiften och i andra människor. Människor som har tillit och vågar släppa taget. "

Ledarskapsexperten och föreläsaren Kenth Åkerman har ett förflutet som reklambyråchef, konsultansvarig, affärsutvecklare och projektledare och har i över 25 år arbetat med att utveckla ledarskap, affärsmannaskap och kundservice. Han skriver för närvarande på sin femte bok, en praktisk guide till bättre ledarskap, medarbetarskap, motivation och ökad förändringsbenägenhet.

-"Vi behöver fler starka ledare för en ny tid", hävdar Åkerman. -"Människor som andra vill följa. Följa för att det är utvecklande, lärande och givande. Följa för att senare själv kanske axla ett ansvar som ledare. Ledare för sig själva och ledare för andra. Ledare med omtanke med också ledare med eftertänksamhet och konsekvensanalys: tänk om? "

Vad är då en stark ledare?

-"Starka ledare är modiga ledare som vågar stå upp mot kortsiktighet, mygel och tillfälliga nycker. Det är människor som gör det man tror på. Och som vill bidra och gör skillnad. Som både vågar sätta ned foten och fatta beslut, såväl som att inspirera och släppa lös kreativiteten", säger Kenth Åkerman med eftertryck. Och tillägger: - "Vi ser alltför många flata och rädda chefer som inte vill eller vågar se oegentligheter. Chefer som skjuter på de svåra besluten med förhoppningen att de ska lösas av sig själv. Chefer som inte hinner vara ledare utan istället blir kontrollanter. Det är kanske inte konstigt att man ibland ser snett på chefen istället för att se chefen som en förebild."

Vad innebär ett bra ledarskap för dig?

-"Vi behöver inte ledare som är ledare för egen makt, kontroll och vinnings skull", säger Kenth.

Att vara ledare är ett förtroende som förpliktigar. Det handlar inte om att inta olika positioner, det handlar om att utveckla olika relationer, menar ledarskapsexperten. Han anser att vi inte behöver fler chefer och ledare som skapar blinda följare för att man som medarbetare känner att man måste eller för att inga andra alternativ finns.

Vi behöver inte ledare som när de antagit (eller självpåtaget) axlat rollen, krampaktigt håller sig kvar till vilket pris som helst. Vi behöver inte ledare som redan bestämt sig och har sin världsbild klar. Vi behöver istället ledare med öppenhet, dialog och lyssnande som värdegrund.

Vad handlar din nya bok om?

-"Den viktigaste frågan vid ledning, styrning och utveckling av all typ av verksamhet är nog förmodligen frågan: Hur kan vi skapa engagemang så att alla medarbetare vill bidra till att nå uppsatta mål? Det är vad boken handlar om.", svarar Kenth.

Åkerman utvecklar tankarna: -"I tider av högre tempo, ökad tillgänglighet och allt större teknikinnehåll ställs det allt högre krav på att alla anställda ska leda sig själva. Något som jag tror att de flesta också vill och dessutom mår bra av."

Ledare är människor som andra vill följa. Följa för att det är utvecklande, lärande och givande. Följa för att senare själv kanske axla ett ansvar som ledare. Som ledare för sig själva och ledare för andra. Att se, berömma och uppmuntra andra är styrkor som blir avgörande. Samt också att skapa en förståelse vad vi kan göra tillsammans, när potential lyfts fram och invanda rutiner och slentrian utmanas. Tillsammans skapar vi en kultur av personligt ansvar, ger och tar konstruktiv kritik och hanterar hinder och problem som dyker upp.

Boken SLUTA CHEFA. BÖRJA LEDA. När laget blir större än jaget, beräknas utkomma i maj 2017.

Kenth Åkerman är talare, ledarskapsexpert och mental coach.

Kenth är en av en mycket erfaren och inspirerande föredragshållare. Han efterfrågas för grupper på 500 likväl som 30 personer. Kenth har i över 18 år inspirerat tusentals människor, ledare och medarbetare varje år.

Han pratar om motivation och arbetsglädje, konsten att få andra att prestera, framgångsrik företagskultur, mental träning, mål och mening, service i mästarklass, affärsmannaskap och entreprenörskap. Utöver detta jobbar han även med affärsutveckling, som ledarskapscoach och som talartränare för chefer och talare för att de kunna presentera sina budskap bättre.

Kenth är också författare till böcker inom coachande ledarskap, service och personligt ledarskap. Hans föredrag har alltid högt tempo blandat med reflektion, är praktiska och väcker till eftertanke.

Kontakt: Kenth Åkerman, kenth@kenthakerman.com, 0705-29 21 80