Miljöpartiet de gröna

VI BÖR INTE YTTRA ALLT SOM VI FÅR YTTRA

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 15:00 CEST

Miljöpartiets talesperson i rättsfrågor, Mehmet Kaplan i justitieutskottet, vill inte tumma på yttrande- och tryckfriheten. Han ställer samtidigt frågan om Nerikes Allehanda bör yttra allt som tidningen får yttra.

- Tryckfrihetsförordning ska inte ändras. Däremot måste vi ta en dialog med tidningarnas chefredaktörer i frågor som denna. Det som riskerar att skada allmänheten och orsaka onödiga konflikter mellan religiösa grupper i samhället är sådana frågor. Det är inte acceptabelt att helt i onödan såra människor som tillhör en viss religion, säger Mehmet Kaplan.

- Yttrande- och tryckfrihet ska bevaras, det gynnar alla svenskar, också muslimer. Den publicerade rondellhunden handlar inte om vad man får publicera utan vad man bör publicera och ansvaret för vad som sedan händer. Vi får göra en massa saker i dag, men som vi inte gör, till exempel som att rapa offentligt.

- Nästan en halv miljon svenska muslimer tycker att den här publiceringen var helt onödigt, det handlar om ömsesidig respekt för varandras livsval, säger Mehmet Kaplan.

Kontakt: Mehmet Kaplan, 070-623 12 34
Mattias Bengtsson, vik presschef, 0736-27 53 83