Vi-butikerna

Vi-butikerna växer i syd och väst

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 10:53 CET

Vi-butikerna har tagit in två fria handlare som driver fyra dagligvarubutiker som nya fullvärdiga medlemmar. Företagen som berörs är Mästerlivs i Skåne med två butiker i Malmö och en i Helsingborg och Rydshallen i Skövde. Tillsammans omsätter de nya butikerna ca 100 miljoner kronor per år.

– Tillskottet är mycket välkommet. Det visar att den strategi vi valt - att växa utanför Stockholmsområdet fungerar. Våra värderingar delas av många fria handlare och det är många fler som knackar på dörren, säger Bo Rundström, VD för Vi-butikerna

- Vi förväntar oss att dra nytta av alla de fördelar som ett medlemskap i Vi-kedjan innebär, säger Anders Barnell, VD för MästerlivsGruppen. Det handlar om gemensamma inköp och marknadsföring, ett väl fungerande kundkortsystem med lojalitetsprogram, bra priser och ett sortiment som motsvarar våra kunders krav på hög kvalitet. För oss är det ett måste att ha de ledande märkesvarorna inom varje segment. Vi är familjeföretagare, fria handlare som värnar om vår särart och vi har butiker som i hög grad är anpassade efter våra speciella lokala förhållanden.

- På Rydshallen försökte vi under en period med ett renodlat lågpriskoncept men det visade sig att våra kunder också hade andra önskemål. Alla vill förstås ha låga priser men vi upptäckte att många också efterfrågar ett brett sortiment. Det är därför som ett medlemskap i Vi-butikerna kommer att vara till fördel för mig som köpman men också för mina kunder, säger Peter Linder. Vi strävar efter att växa som en traditionell livsmedelsbutik som erbjuder bra märkesvaror till rimliga priser.

Både MästerlivsGruppen och Rydshallen är kunder hos Vi-butikernas grossist, Bergendahls i Hässleholm. Vi-butikerna har under det senaste året vuxit med nära 20 nya butiker och huvuddelen av ökningen har skett med butiker utanför Storstockholmsområdet.

– Det faktum att Vi-butikerna nu attraherar nya handlare visar tydligt att idén med det fjärde Fria Blocket lever. Det finns en framtid för handlare som inte vill inordna sig i de övriga sfärernas stenhårda konceptstyrning. För handlare som värnar om sin egenart och frihet är den gemenskap som finns inom Vi-butikerna egentligen det enda verkliga alternativet inom svensk dagligvaruhandel, slutar Bo Rundström, VD för Vi-butikerna.

Bo Rundström, VD Vi-butikerna, 08-522 412 02 eller 070-715 60 55
Anders Barnell, VD MästerlivsGruppen, 040-664 65 61 eller 070-598 11 88
Peter Linder, VD Rydshallen 0500-43 50 80

Vi-butikerna ekonomiska förening är en frivillig handlarägd livsmedelskedja med nära 100 butiker över hela Sverige. Butiksomsättningen år 2005 var närmare 6 miljarder kronor. Vi-butikerna har ca 1 miljon kunder i veckan.