Glanna

Vi firar "Alla hundars dag" den 26 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 12:55 CEST

I Sverige finns drygt 600 000 hundägare, som tillsammans äger nästan 810 000 hundar (Jordbruksverkets hundregister augusti 2015). Många av dessa hundar används som tjänstehundar på olika sätt eller som jaktkamrat, men majoriteten är troligtvis rena sällskapshundar. Hundar som älskas högt av sina familjer men som ändå ofta är understimulerade av ren okunskap.

En hund som ”får springa av sig” genom att hämta en pinne eller boll som ägaren kastar, får bara ett stresspåslag istället. Vill du aktivera din hund och få den att känna sig trött efteråt, bör du aktivera den mentalt istället. Att få använda hjärnan till att lösa problem, balansera eller söka olika saker är mer stimulerande för hunden.

Många hundägare tycker att det låter svårt, att de måste anmäla sig till en spår- eller agilitykurs för att tillfredsställa hundens mentala behov och därför blir det inget alls istället. Men det behöver inte vara så svårt!

En tom pastakartong med en godisbit gömd inuti, en mur längs med gatan att balansera på eller låt hunden vara delaktig i köket genom att stänga skåpdörrarna. Fler enkla aktiviteter hittar du på Aktivera hunden inomhus, Lek kurragömma och Aktivera hunden utomhus.

Så nu utmanar vi dig!

Fira din hund i dag genom att låta den jobba mentalt en stund- filma eller fotografera det och skicka det till oss senast 31 augusti 2015 så lottar vi ut Ylva Tryggers bok ”Första Hjälpen”.

Lägg upp filmen/ fotot på vår Facebook, Instagram (#1Glanna) eller skicka med mejl. *

Glanna, ett företag som vill att alla djur och djurägare ska ha roligt tillsammans!

Vi ordnar hundkurser och säljer inredningsartiklar för djurälskare.