Ung Vänster

Vi förväntar oss en könsneutral värnplikt

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 15:29 CET

SSU och Ung Vänster har olika syn på många försvars- och säkerhetspolitiska frågor. Men båda förbunden anser att de borgerliga partiernas beslut att avskaffa värnplikten var felaktigt och   förväntar sig att en rödgrön regering kommer att införa värnplikten på nytt.

- Vi förväntar oss att en rödgrön regering återinför värnplikten. Ett folkförankrat försvar kräver att andra än endast de mest entusiastiska  grabbarna finns med. Det är en demokratifråga. Vi vill ha en allmän värnplikt för både killar och tjejer, försvaret kan inte utesluta halva befolkningen. Det finns ingenting som tyder på att ett frivilligt yrkesförsvar kommer lyckas bryta könsobalansen, säger Ida Gabrielsson, förbundsordförande för Ung Vänster.

- Det är bra att de rödgröna är kritiska till den nuvarande regeringen hantering av värnplikten. Beskedet att de rödgröna kommer att genomföra en förutsättningslös översyn är ett steg i rätt riktning. Vi vill dock se ett definitivt besked att de rödgröna totalt förkastar högerns ”proffsförsvar”. Ett proffsförvar kommer alltid att vara ”mer krigsvilligt”, mindre folkligt förankrat och mer lättstyrt för den politiska makten säger Jytte Guteland Förbundsordförande SSU.

För mer information, kontakta:

Ida Gabrielsson, förbundsordförande Ung Vänster

Ingela Nilsson, pressekreterare SSU