Vänsterpartiet Malmö

Vi gillar att alla diskuterar vänsterpolitik!

Pressmeddelande  •  2010-09-09 11:13 CEST

Inför dagens kommunfullmäktigemöte i Malmö har Moderaterna ställt flera frågor till Socialdemokraterna om Vänsterpartiets politik.

–        Moderaterna lyfter bland annat fram att de tycker det är dumt att Vänsterpartiet inte vill privatisera kommunal verksamhet. Vi i vänsterpartiet tycker skattepengar ska gå till välfärd inte privata vinster. De 15 största privata aktörerna inom vården och skolan gjorde en vinst på över två miljarder kronor på svenska skattemedel förra året. Två miljarder motsvarar lönekostnaden för cirka 5 000 heltidsanställda sjuksköterskor, säger Hanna Thomé (v) förstanamn på kommunlistan i Malmö.

–        Moderaterna verkar inte heller förstå varför vi tycker det är skolan som ska ha det pedagogiska ansvaret och inte föräldrarna, säger Martina Nilsson. Vi vet att klass- och bakgrund är det mest avgörande för elevernas skolresultat därför är det ju så viktigt att eleverna garanteras professionellt stöd i undervisningen. Vi anser att undervisningen ska ske i skolan med pedagogiskt stöd och inte som hemläxa, fortsätter Martina Nilsson (v) andranamn på kommunlistan.

–        Det är roligt att moderaterna vill uppmärksamma vänsterpartiets politik – har man inget eget att komma med egen får man ju lyfta upp andras, avslutar Hanna Thomé

För mer information kontakta:

Hanna Thomé 0735 - 850792

Martina Nilsson 0708-161709