Stockholms Stadsteater AB

”Vi gör precis som på Shakespeares tid, bara tvärtom.”

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 16:21 CET

Rickard är en skurk. Han är också kung av England. Utan att blinka, kanske av ren njutning, tar han livet av alla som står mellan honom och tronen. Brodern, de unga brorssönerna, hans trogna vapendragare… Vilka blir kvar? Han själv.

Rickard III är ett av Shakespeares tidigaste dramer (troligen 1593) och också ett av de mest spelade. Det finns otaliga filmatiseringar, scen- och radiotolkningar, repliker har citerats i andra verk och karaktären Rickard har inspirerat till många andra figurer, som det brittiska punkbandet Sex Pistols frontfigur Johnny Rotten.

När nu pjäsen sätts upp för första gången på Stockholms stadsteater ses Gunilla Röör i rollen som den maktgalna och tyranniska regenten. Anette Norberg regisserar den helt igenom kvinnliga ensemblen. Premiär 8 mars på Stora scenen.

- I Rickard III visas en värld i spillror, säger Anette Norberg. Det handlar om makt, våld och mord.

Om valet att sätta upp pjäsen med endast kvinnor i rollerna säger hon;
- Det är roligt att det finns olika sätt att berätta en pjäs på. Jag vill leka med kön, roller, klichéer och konventioner. Jag vill rumstrera om och rubba våra tankebanor. I det här fallet för att se pjäsen med nya ögon.

Gunilla Röör ville göra Rickard III redan på scenskolan. Det är ett psykologiskt intressant porträtt som alltid har fascinerat henne. Det sägs att Rickard föddes med tänder och långt hår. Att han redan som barn var ful och utstött.
- Det är spännande att få spela den fule mannen. Som inte har fått kärlek och som heller ej kan ge. Jag är intresserad av vad som händer med en människa som inte bekräftas och som hamnar i utanförskap, säger Gunilla.

Arbetet med den helkvinnliga ensemblen har varit positivt.
- Det har varit oerhört spännande att jobba på detta sätt. Vi gör precis som på Shakespeares tid, bara tvärtom. Det öppnar sig för sagan och leken och vi kan blomma ut i berättarkraft.

Gunilla Röör gör med Rickard III sin 29:e roll på Stockholms stadsteater. Det är första gången hon samarbetar med Anette Norberg, som gästar teatern för första gången. Anette Norberg är utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Hon har tidigare bland annat satt upp Mary Wollstonecraft på Uppsala Stadsteater, Så tuktas en argbigga på Hipp på Malmö Dramatiska Teater, Ensamcyklaren på Teater Västernorrland, Macbeth på Teaterhögskolan i Malmö, Askungen på Helsingborg Stadsteater samt Ett hjärtslag bort på Unga Dramaten. Anette fick 2005 Prix d´ASSITEJ hederspris för sin konsekvent egna stil i regiarbetet som löper från noggrann lyssning till träffsäker dramatisk form och går rätt in i den unga publikens hjärta.

RICKARD III
AV WILLIAM SHAKESPEARE

Premiär 8 mars kl 19 på Stora scenen

Översättning: Lars Huldén
Bearbetning: Anette Norberg och Sofia Fredén
Regi: Anette Norberg
Koreografi: Dorte Olesen
Scenografi: Gunnar Ekman
Kostym: Charles Koroly
Ljus: Torkel Blomkvist
Ljud: Niklas Nordström, Tomas Bohlin, Markus Åberg och Tina Paulson Musik, ljud och projektioner: Twice a Man - Johnny Friberg, Ingemar Gasleben,
Dan Söderqvist
Mask: Johanna Ruben

Rickard/Hertig av Glouster………………………………………………..Gunilla Röör Hertig av Clarence/Richard Ratcliffe…………………………………….Eva Stenson
Robert Brakenbury/Kung Edward IV/Ärkebiskopen av York/Kardinal Bourchier/ Biskop Ely/Christopher Urswick/Hertigen av Norfolk…………………Sonja Hejdeman
Lord Stanley……………………………………………………………….......Jessica Liedberg
Lady Anne/Mördare 1/Budbärare/Greven av Oxford………………Linda Källgren
Drottning Elizabeth………………………………………………………….....Nina Gunke
Lord Rivers/Lordmayorn/James Tyrell/Greven av Richmond………Ann-Sofe Rase
Lord Grey/William Catesby……………………………………………….....Andrea Edwards
Lord Hastings/James Blunt……………………………………………….....Anna-Maria Käll Hertigen av Buckingham………………………………………………….....Malin Halland
Drottning Margaret…………………………………………………………....Claire Wikholm
Hertiginnan av York/Mördare 2…………………………………………...Lis Nilheim
Prins av Wales/Betjänt/Page/Walter Herbert…………………….....Viktoria Dalborg
Lilla Elisabeth/Skrivare…………………………………………………….....Karin de Frumerie
Rickard/Hertig av York ……………………………………………………....Marie Robertson

Förhandsbild finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se
Föreställningsbilder finns att hämta fr o m 6 mars.

För mer information kontakta: Ulrika Rattfeldt, tel: 08-506 20 225 Ulrika.rattfeldt@stadsteatern.stockholm.se