Miljöpartiet de gröna

”Vi ifrågasätter Moderaternas sinne för affärer”

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 10:20 CEST

Försäljningen av tio av Stockholms köpcentrum till Boultbee är en katastrof för många företagare, stockholmare och på många sätt en mycket slarvigt hanterad affär. Därför kräver Centrumsamverkan och Miljöpartiet svar av Kristina Alvendal (M).
Alvendal (M) måste svara på frågan om den slarviga utförsäljningen och bristen på ansvarstagande har skett på ideologisk basis eller om det var ett misstag?

Vilket svaret än är så är det fullständigt oacceptabelt och kostar Stockholms centrumföretagare allt för mycket, både i reella pengar men även i förlust av trygghet och service, skriver Ragnar Harge, ordförande för Centrumsamverkan, tillsammans med Yvonne Ruwaida (MP), Per Bolund (MP) och Mehmet Kaplan på dn.se/stockholmsdebatt.

Bakgrund
2007 sålde den moderatledda majoriteten i Stockholm, trots starka varningssignaler, tio av Stockholms köpcentrum till fastighetsbolaget Boultbee. Försäljningen skedde mot de rödgröna partiernas vilja. Moderaterna utförsäljning av Stockholms centrum har lett till ödesdigra konsekvenser för Stockholms företagare. Var tredje butik har bytt ägare, 90% av företagarna har fått chockhöjda hyror och många har blivit vräkta eller tvingats lägga ner sin verksamhet. Sedan 2007, då Kristina Alvendal (M) sålde Stockholms köpcentrum till Boultbee, har företaget varit inblandat i 278 olika rättsprocesser med hyresgäster och leverantörer.

Läs texten ”Vi kräver en Lex Boultbee” här: http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/vi-kraver-en-lex-boultbee-1.1170717

Ragnar Harge, ordförande för Centrumsamverkan
Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd, Miljöpartiet de gröna Stockholm Stad