Moderaterna i Lindesberg

"Vi jobbar på en budget utan skattehöjning"

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 13:09 CEST

KS-ordföranden, Anders Ceder, berättar att vissa justeringar har tillkommit från samarbetspartiet Miljöpartiet och skall tas hänsyn till inför kommande beslut. Det är dock inga större justeringar och det förändrar inte skattehöjningen man vill driva igenom. Pengarna kommer bland annat förstärka ramarna åt Barn- och utbildningsnämnden med fokus på förskolan. Dessutom säkrar man upp BKTs gata- och parkavdelning med extrapengar.
-En av de större kostnaderna är dock försörjningsstödet. Här behöver vi 7,5 miljoner kronor mer och anledningen till att det har ökat så väldigt mycket på senare tid, är att staten skjutit över ansvar till kommunerna. Vi har cirka 100 personer som tidigare täckts upp av trygghetssystemet från staten, men numera får sina pengar via kommunens försörjningsstöd, säger Anders Ceder.

Samtidigt som Socialdemokraterna presenterar budgetförslaget, arbetar allianspartierna på en skuggbudget.
-Vårt mål är att presentera ett förslag i nästa vecka, kommenterar Pär-Ove Lindqvist.
På tisdagen satt allianspartierna samlade och arbetade på budgetförslaget. Man kan ännu inte ge något konkret besked om hur man kan gå andra vägar, men man är väldigt främmande för att be folket om hjälp - d.v.s. höja skatten.
-Vi siktar på en nollbudget utan skattehöjning, säger Lindqvist.
Ser ni det som en möjlighet att uppnå?
-Vi jobbar på det, sedan återstår det att se hur långt vi kan nå. Men målet är att klara budgeten utan höjd skatt, säger han.

Partierna siktar på att kunna presentera budgetförslaget när kommunstyrelsen sammanträder nästa gång, den 23:e oktober.

Källa: Lindenytt.com