Fältbiologerna

Vi jublar! Ingen oljeborrning i Lofoten!

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2013 14:23 CEST

Idag firar vi tillsammans med vår systerorganisation Natur og Ungdom Norge som kämpat i många år mot oljeborrning i Lofoten. Med regeringsförklaringen i Norge idag kom också beskedet om att de norska partierna Venstre och Kristelig Folkeparti fått igenom att det inte blir oljeborrning i Lofoten.

Debatten i Norge om att börja borra efter olja i Lofoten, Vesterålen och Senja har varit hård i flera års tid. Vår systerorganisation i Norge, Natur og Ungdom, har gått i bräschen för kampen för ett oljefritt Lofoten. Idag kom beskedet att Natur og Ungdom segrar över oljeindustrin - och vi är inte sena med att fira!

Fältbiologerna har stöttat Natur og Ungdom i den här frågan och vi deltog bland annat på det stora sommarlägret mot oljeborrning som var i somras i Lofoten. Vi är glada över beskedet idag för att:

1. Ny utvinning av olja är oförenligt med en hållbar utveckling, i en tid då vi måste minska vårt uttag av ändliga resurser.

2. Framför allt är utvinning olja något som måste minska, eftersom det är orsaken till de stora koldioxidutsläpp som spär på klimatförändringarna.

3. Miljön och landskapet kring Lofoten är unikt - det spektakulära landskapet och de marina ekosystemen får inte förstöras.

4. Fiskerinäringen och turismen skulle drabbas negativt av oljeborrningen, två näringar som har mycket större förutsättningar att vara hållbara än oljeindustrin.

Den svenska regeringen borde ta efter Norge och stoppa borrningen efter olja på Gotland och den planerade utvinningen av fossilgas i Östergötland och på Öland. Fältbiologerna kräver ett förbud på utvinning av fossila bränslen i Sverige.

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna
070-8142082
salomon.abresparr@faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.