Unga Hörselskadade

Vi kräver textade biofilmer!

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2010 11:29 CET

Norska kulturdepartementet har lovat att alla norska filmer ska vara textade från och med nästa år. Nu kräver döva och hörselskadade i Sverige samma möjlighet, att kunna se alla svenska biofilmer med text ifrån premiärdagen och för att uppmärksamma detta startar Sveriges Dövas ungdomsförbund och Unga Hörselskadade en namninsamling.

Måndagen den 18 oktober satte sig statsekreteraren från norska kulturdepartementet Lotte Grepp Knutsen i biosalongen och fick uppleva hur det är att gå på bio som hörselskadad, detta genom att se en film med hörselkåpor på sig.

– Statsekreteraren Lotte Grepp Knutsen sa under filmvisningen att hon nästan inte hörde någonting och att hon fick med väldigt lite av detaljer och samtalen i filmen. Välkommen till vår värld säger jag bara, kommenterar Unga Hörselskadades ordförande Heléne Larsson.

Grepp Knutsen meddelade efter biovisningen att Norska Regeringen inte kommer att lagstifta om textning, men däremot inte heller ge någon film produktionsstöd om den inte textas vilket i stort sett ger samma effekt i slutändan.

I Sverige finns det en miljon döva och hörselskadade, varav 600 000 är i behov av textning. Flera av hörselorganisationerna i Sverige har sedan ett antal år jobbat för att få biofilmerna textade i Sverige. Idag textas bara ca 10 av 30 svenska filmer varje år vilket resulteras i 1-2 textade kopior som visas runt i hela Sverige under varierande och begränsade perioder. Den främsta anledningen till det begränsade utbudet av textade biofilmer uppges vara att visningarna med de textade versionerna ofta går med ekonomisk förlust.

– Med anledning av beslutet i Norge har vi på Sveriges Dövas Ungdomsförbund tillsammans med Unga Hörselskadade startat en namninsamling och vi kommer inom en snar framtid att begära en uppvaktning på Kulturdepartementet för att få svar på varför Sverige ännu inte avgett ett sådant löfte, säger Henrik Sundqvist, ordförande Sveriges Dövas Ungdomsförbund.

Namninsamlingen återfinns på: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5028

Läs mer: http://www.hlf.no/HLFU/Nyhetsliste/Aktuelle-nyheter/Ingen-tekst--ingen-stotte/

Kontakt:

Henrik Sundqvist, ordförande Sveriges Dövas Ungdomsförbund henrik.sundqvist@sdrf.se, www.s-d-u.se

Heléne Larsson, ordförande Unga Hörselskadade helene.larsson@uh.se, 070-818 98 74 (endast SMS)  www.uh.se