Vi måste sluta blunda för misslyckandet i Afghanistan

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2010 11:24 CEST

Lördagen den 16:e oktober nåddes vi av den tragiska nyheten att en svensk soldat dödats i Afghanistan samt att ytterligare två svenska soldater skadats.

Att besluta att skicka svenska soldater till internationella insatser innebär alltid ett risktagande. Detta vet vi om och det har inte hindrat att Vänsterpartiet vid en lång rad tillfällen ställt sig bakom svenskt deltagande i internationella insatser; bland annat i Tchad, Kosovo, Somalia, Bosnien, Kongo med flera länder. Men vi känner en mycket stor tveksamhet inför att utsätta svenska män och kvinnor för livsfara i ett krig i Afghanistan som vi menar aldrig kan vinnas.

Vi är övertygade om att de drygt 500 svenska män och kvinnor som valt att delta i ISAF-insatsen har de ädlaste syften och gör ett bra jobb. Vi som är beslutsfattare har nu ett ansvar att inte försöka vinna billiga politiska poänger på den tragedi som skett. Samtidigt har vi också ett ansvar att se att utvecklingen på marken går i fel riktning och att det uppdrag man gett de svenska soldaterna i Afghanistan inte är möjligt att fullfölja.

Den dödliga attacken utanför Mazar-i-Sharif påminner oss än en gång om att säkerhetsläget i Afghanistan, även i de fyra provinser där de svenska soldaterna finns, har försämrats. Allt större delar av Afghanistan plågas av våld och attacker. De som drabbas allra värst är de civila afghanerna.

Den fred som skulle främjas i Afghanistan blir för varje dag alltmer avlägsen. Det är hög tid att sluta blunda för misslyckandet i Afghanistan och istället byta strategi, från att med militära medel försöka vinna ett krig till att med civila verktyg bygga ett Afghanistan i fred. Vänsterpartiet kräver därför att den svenska insatsen i Afghanistan avvecklas och att de svenska soldaterna ersätts med bistånd.

Hans Linde,

Utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet