Dalarö Hampa & Miljö AB

Vi satsar på våra återförsäljare

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2014 17:47 CEST

Förändringens vindar blåser, och nätbutiken hampvaruhuset.se kommer att läggas ner från och med den 15:e Juni.

Dalarö Hampa & Miljö ska istället satsa på att få ut sina egna produkter på marknaden: fröbaserade livsmedel, enkla kroppsvårdsprodukter baserade på närodlad hampfröolja. Snart kommer du att kunna köpa Hampvaruhusets frön i en affär nära dig! Vet du en bra matbutik eller hälsokost som du vill kunna köpa våra hampafrön i får du gärna tipsa oss!

En stor del av vårt sortiment kommer att säljas ut via www.veganlife.se: kroppsvårdsprodukter, textilier, kläder och accessoarer.

Thermo-Hampa, lösull, Färg i påse och alla bygg- och inredningsrelaterade produkter, kommer att säljas via en annan nätbutik: www.hampaisolering.se

Hampvaruhuset.se kommer att finnas kvar som hemsida och med hänvisning till våra lokala återförsäljare.

Nätbutiken www.hampvaruhuset.se ”slog upp portarna” i början på December 2008, med visionen att representera hampans multipla användbarhet i ett virtuellt varuhus fyllt av hampaprodukter från A-Ö. Det har vi gjort i ca. 6 år nu, och marknaden har ändrats avsevärt sedan jag stod på min första marknad på Byxelkrok, Öland i Juli 2008. Jag insåg svårigheten att sälja något som var såpass gediget på denna marknad och satte upp skylten: "Om du vill köpa skit, kom inte hit." på mitt marknadsstånd. Det hjälpte inte heller. Nu är situationen annorlunda och nästan alla vet något om hampa. Antingen att det är en bra källa till protein och fleromättade fettsyror, att det är en miljövänlig textilfiber, eller att snören till trädgården och tågvirke en gång i tiden gjordes av hampa. Men fler måste nås och kunskap måste spridas! Jag hoppas att ni hampaälskare hjälper till att plantera hampans idé vart ni än går! Jag ser många fantastiska möjligheter till hållbar utveckling med hampans hjälp.

Hampiga hälsningar, Mari Elfving

Hampvaruhuset vill med sin verksamhet visa hur användbar, människo- och  klimatvänlig den gamla kulturväxten Cannabis Sativa är. Cannabis Sativa har odlats i tusentals år på flera kontinenter och i många olika klimat för sina starka, långa fibrers skull, för frönas och oljans skull. Det är en ettårig ört som växer i alla möjliga klimat och som inte utarmar och förgiftar jorden under odlingsprocessen.

Under 1900-talet har det varit förbjudet att odla all sorts hampa, eftersom det med ett otränat öga är svårt att se skillnad på de olika sorterna, Sativa, Indica och Ruderalis. Hampan "återupptäcktes" under 70 till 90-talet och bl.a. med hänvisning till dess miljöfördelar och dess mångsidiga användningsområden industriellt, blev det tillåtet att odla s.k. industrihampa igen under kontrollerade former.

Man kan som ni redan vet, göra tyger av hampafibrer - smutsavstötande, slitstarka sådana men även fina mjuka till kläder. Sedan fortsätter listan på användningsområden: Naturfiberisolering, spånplattor, byggstenar, bränsle för värmeenergi, biogas, olja till dieselmotorer, bilkarosser, paneler och annat som tillverkas av formgjuten plast i dagens läge, behandling av trä(i färg etc), högklassiga livsmedel, hud- och hårvårdsprodukter och sist men inte minst papper. Att producera hampa kostar inte jorden mycket, samtidigt som det kommer ifrån en förnyelsebar källa och alla slutprodukter är biologiskt nedbrytbara!