Vi skriker: Gotlands framtid utdömd

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 13:18 CEST

Klockan elva idag kom domen som avgör Ojnareskogens öde och Gotlands framtid. Det blev ett ja till ett kalkbrott. Fältbiologerna är förbannade och därför kommer vi att genomföra en aktion där vi i en mänsklig kedja tågar genom Visby med rödfärgade ansikten. Vi kommer att skrika oss hesa och förklara för hela Almedalen hur absurd Miljööverdomstolens dom är.

Fältbiologerna anser att det bör vara olagligt att bryta kalk i Bunge. Vi kan inte acceptera ett ja till kalkbrott. Vi vill ha ett nej så att naturen och vattnet kan finnas kvar. Nu vill vi en i protestaktion visa vår frustration och ilska för alla politiker och lobbyister som just nu befinner sig i Visby under Almedalsveckan. Vi kommer att ses på Donners plats kl 14 och gå i en mänsklig kedja. Med banderoller som ”VI GER ALDRIG UPP” och ”NORDKALK KÖR GOTLAND I GRAVEN” kommer vi att skrika ut vår ilska.

-          Vi är rent ut sagt förbannade, säger Salomon Abresparr, ordförande för Fältbiologerna. Det kan inte vara möjligt att i ett land som Sverige få tillstånd att bryta kalk i Bunge. Det här är ett brott mot naturen! Sverige måste skärpa miljölagstiftningen, för att detta får inte hända fler gånger.

Det finska företaget Nordkalk har fått tillstånd att bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid?

Kontakt:

Sara Vikström Olsson, vice ordförande Fältbiologerna
073-423 79 50 sara.vikstrom.olsson@faltbiologerna.se

Följ vår Almedalsblogg: faltbiologernaialmedalen.blogspot.se

Fältbiologerna
Ute i naturen. Inne i miljödebatten.
Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.