Fältbiologerna

Vi skriker politikerna i öronen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 08:38 CEST

Förra året släppte världsbanken en rapport som gjorde tydligt att jordens medeltemperatur kan öka med 4 grader, vilket skulle innebära katastrofala konsekvenser för jordens befolkning. I höst släpper den internationella klimatpanelen IPCC sin första delrapport i Stockholm och budskapet kommer med all säkerhet vara detsamma. Samtidigt ser klimatfrågan ut att få en minimal om ens någon plats i den annalkande svenska valrörelsen.

-  På plats på FN:s klimattoppmöte i Qatar förra året fick vi ungdomsrepresentanter frågan av en FN-politiker: ”Varför är ni inte argare? Varför syns och hörs ni inte mer?” Jag blev självklart förbannad och bestämde där och då att vi ska visa hur arga vi är, säger Kitty Ehn, Fältbiologernas FN-representant.

Klimatskriket är en kampanj för att uppmärksamma politikerna om vikten att agera och komma med konkreta åtgärder. Vi vill få dem att förstå allvaret i klimatfrågan.

-   Hur vi 2013 kan ignorera en fråga som så tydligt handlar om vår egen och vår civilisations överlevnad är helt bisarrt säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Klimatfrågan måste bli högsta prioritet inför valet och det vill vi visa under Almedalsveckan.

Gå in och titta på fler skrik på: www.klimatskriket.wordpress.com

Kitty Ehn, Fältbiologernas FN-representant

Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna
070-8142082

www.faltbiologerna.se

Twitter: #klimatskriket

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.