Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, KDU

Vi unga har inte råd med ytterligare en vänsterregering i höst.

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 12:06 CEST

– Sverige är i akut behov av nytänkande för att fler ska komma i arbete, för att vården, skolan och omsorgen skall motsvara medborgarnas rättmätiga krav och för att nya företag ska våga ta vid där andra lägger ned eller flyttar ut. Ungdomsarbetslösheten är regeringens största misslyckande. I februari 2006 var 57 000 ungdomar i åldrarna 16-24 år arbetslösa vilket kan jämföras med 42 300 i februari 2002.

Det säger Ella Bohlin, ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition.

-Lägg därtill att 21 000 personer i åldrarna 20-29 år var förtidspensionerade i december 2005. Det innebär att sammanlagt 167 000 ungdomar antingen var arbetslösa eller förtidspensionerade under förra året. Dessa ungdomar är alla fast i socialdemokratins utanförskapspolitik.

-Det som behövs är riktiga arbeten åt oss unga. Genom nystartsjobb där arbetsgivaravgifterna slopas vid anställning av unga mellan 20 - 24 år och förändrade turordningsregler i arbetsrätten kan nya arbeten skapas. Vi unga har inte råd med ytterligare en vänsterregering i höst. De har ingen i Sverige.

För mer information:
Ella Bohlin