SEKO, facket för service och kommunikation

Vi vägrar hålla tyst – landsomfattande SEKO-kampanj

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 13:39 CEST

Idag, måndag, går startskottet för SEKO:s (Facket för Service och Kommunikation) rikstäckande kampanj ”Vi vägrar hålla tyst”. Förbundets största kampanj på 15 år.

– Med den här kampanjen vill vi visa att SEKO inte accepterar att företag kränker medarbetares rätt att kritisera orättvisor eller brister på arbetsplatserna. Inte heller kringgå de lagar och regler som gäller på arbetsmarknaden, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

Upprinnelsen till kampanjen är att en av förbundets förtroendevalda inom tunnelbanan i Stockholm nyligen avskedats från sitt arbete. Det är dessvärre inte det enda exemplet på hur företag agerar för att tysta kritiska röster på arbetsplatsen.
– Det blåser kyliga vindar på stora delar av arbetsmarknaden just nu. Arbetstagare skräms till att vara tysta och lydiga, fackligt förtroendevalda omplaceras, tappar i löneutveckling eller till och med avskedas därför att de uttrycker en kritisk åsikt gentemot arbetsgivaren. Det är en illavarslande trend som måste brytas, säger Janne Rudén.

SEKO:s kampanj levandegörs av medlemmar och förtroendevalda som har en historia att berätta om just sin arbetssituation. Kampanjen syns på bland annat 8 000 tavlor vid busstationer, på affischer i tunnelbanan och på tågperronger. Olika manifestationer i SEKO:s regi kommer också att äga rum runt om i landet under hela denna vecka.
Mer information om kampanjen finns på www.seko.se

För ytterligare information:
Jonas Pettersson, press- och informationschef SEKO, 070-631 59 49