Fältbiologerna

Vi vaktar Ojnare

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2012 07:49 CEST

Fältbiologerna befinner sig just nu i Ojnareskogen på norra Gotland för att protestera mot Nordkalks brottsplaner. Vi har tagit initiativ till en fredlig manifestation för Ojnareskogen och mot Nordkalks ohållbara brytning av kalk i Bunge-Ducker.  Genom ett stödläger vid det tänkta brottet bjuder vi in ALLA som vill stödja oss i kampen.

Fältbiologerna ordnar från och med idag ett stödläger vid det tänkta kalkbrottet i Bunge-Ducker. Det väntas komma ett 40-tal fältbiologer från hela landet och många fler ur lokalbefolkningen som vill visa sitt stöd. Folk har lovat att baka bullar och komma förbi med jordgubbar och mat till de som kämpar i lägret. Redan igår kväll när vi satte upp lägret kom det 15 närboende som ville visa sitt stöd med gåvor och uppskattning. Fältbiologernas stödläger är en fredlig demonstration i skogen för att visa att Nordklaks planer är oacceptabla och att det bör vara olagligt att bryta kalk i Bunge-Ducker. Alla som vill stödja oss eller vara med, pensionärer, barnfamiljer, studenter – alla är välkomna!

-          För Fältbiologerna är just Ojnareskogen en viktig nationell fråga. Kalkbrytningen i Bunge-Ducker kan bli vägledande för liknande fall i framtiden, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Om de svenska miljölagarna tillåter att Ojnareskogen förstörs – med unik natur, sällsynta arter, rent och sårbart grundvatten – vilket område tillåts då inte att exploateras? Miljöbalken måste skärpas! Sådant här får inte hända i ett land som Sverige.

Vi vet varken när Nordkalk kommer att påbörja röjningen av skogen eller om Högsta Domstolen väljer att behandla fallet. Hur länge vi stannar och vad vi gör är beroende av detta.

Det finska företaget Nordkalk vill bryta kalk på norra Gotland, i ett område som består av unik värdefull natur med vildmarkskaraktär som dessutom är tänkt att bli en framtida nationalpark. Ojnareskogen som Nordkalk vill förstöra är också en viktig vattenreservoar för hela norra Gotland. Vatten som riskerar att förstöras och bli odrickbart. Här står konflikten mellan ett fåtal jobb i 25 år eller dricksvatten, natur och turism för all framtid.

Kontakt:

Linn Andersson, Fältbiologerna
070-1472066 linn.andersson@faltbiologerna.se

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
070-8142082 salomon.abresparr@faltbiologerna.se

faltbiologerna.se
facebook.com/faltbiologerna
twitter.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.