A-COM Communication Aktiebolag

Vi vill ha GPS i mobilen

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2003 10:00 CEST

Svenskarna vet redan vad de ska ha 3G-tjänsterna till - att hitta rätt! Intresset för MMS-tjänster är däremot svagt trots reklamkampanjer som fokuserar på just det. Nordisk Media Analys har kartlagt svenskarnas förväntningar på 3G.

- 350 personer svarade på frågor om vilka tjänster de vill
ha tillgång till och hur mycket de är villiga att betala för dem, säger Maria Konn, analytiker på NMA.

Undersökningen utfördes på Internet i Sverige. Cirka 350 respondenter fick svara på enkäten. De fick berätta om vilka mobiltjänster som intresserade dem. Intresset för att kunna ringa och SMS:a var som väntat högt, men att nästan varannan vill ha kartfunktion och att 43 procent även vill ha positioneringsmöjlighet, är lite överraskande. Mindre än 25 procent vill däremot ha MMS, videosamtal och informationstjänster.

Vi undersökte även betalningsviljan hos konsumenterna, säger Maria Konn. Någonstans mellan 299 kr och 399 kr per månad ligger en brytpunkt för vad de är villiga att betala för det erbjudande vi presenterade*. 26 procent av dem som lämnade öppna kommentarer sade att de inte var intresserade av något utöver att kunna ringa och SMS:a.

Nordisk Media Analys är ledande inom tracking, mätningar över tid, och följer ca 70 branscher i hela Norden. Genom intervjuer med 30-125 personer i veckan i varje bransch, 51 veckor om året, samlar vi in stora mängder data. Vi har bestämt att spännande analyser, baserat på vår specifika kunskap om varumärken, ska delges medierna. Vi mäter reklamerinran och attityd hos konsumenterna, med tonvikt på förändring över tid. För lista och mer information över de branscher vi följer, se www.nma.se.