Ecolyx.com

”Vi vill ha massor av konkurrenter!”

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2013 11:22 CEST

När stora jättar som HM lanserar hållbara kollektioner så märker det lilla reseföretaget Ecospheres.se att hållbarhet börjar bli en hygienfaktor. Men för Ecospheres.se är hållbarhet inte en fluga utan ett en del av företagets DNA och ett måste för kommande generationer. Därför välkomnar man hård konkurrens.

-Med tanke på att hållbara, ekologiska produkter har fått en naturlig plats i svenskarnas hjärtan, är det märkligt att det inte dyker upp reseföretag med hållbarhet på agendan som svampar ur jorden, menar Ulrika Löfdahl, VD på Ecospheres.se

Ecospheres har satsat på ekolyx, ett koncept som är ganska enkelt att förstå utan att behöva gå in på krångliga detaljer om CO2-avtryck eller miljöcertifieringar. För Ecospheres.se är inte hållbarhet en liten del av verksamheten eller något man gör för att se snygg ut, utan det är en del av bolagets DNA.

-När vi startade Ecospheres insåg vi att det här med att kommunicera hållbart resande inte var helt enkelt, säger Ulrika. En del aktörer använder sig av ”eko” som ett sätt att marknadsföra sig, men det har inte särskilt mycket med hållbarhet att göra överhuvudtaget. Andra snurrade in sig i detaljerad information om eko-certifieringar. Vi har valt att kalla det ekolyx för att visa att hållbarhet och kvalitet mycket väl kan gå hand i hand.

För att förtydliga ytterligare för resenärerna, kan man vid sidan av varje program läsa om ”Hur bidrar min resa”. Där redovisas vilka projekt som bedrivs på platsen och vad man som resenär bidrar till genom att välja just den resan.

-Uppfattningen bland många resenärer är att hållbart resande innebär att man måste campa under ett träd i skogen och laga mat på stormkök, eller åtminstone dra ner ordentligt på bekvämlighetskraven, men det stämmer inte. Många av världens bästa hotell och lodger är faktiskt hållbara och dessutom är upplevelsen förstås otroligt mycket mer genuin på en destination där man arbetar med lokalbefolkningen och den lokala miljön. Ett bra exempel på detta är Six Senses, som startades av svenska Eva Shivdasani, och som har magiska hotell och lodger världen över, berättar Ulrika.

En annan uppfattning är att transporten är den enda miljöboven vad det gäller resandet, men många glömmer även att avtrycket på plats är mycket viktigt. Ett aktivt och hållbarhetsmedvetet val av boende, aktiviteter och lokalt resande kan göra stor skillnad.

-Vi tror att det alltid kommer att finnas en efterfrågan på destinationer långt bort med ett varmt klimat och det finns ett stort behov av turism i många utvecklingsländer, vilket innebär att det alltid kommer finnas en internationell turistindustri, säger Ulrika. Därför önskar vi hellre att den lilla, obefintliga marknad som utgör ekoturism istället var större och att vi får massor av konkurrenter.

Ulrikas tips till hållbarhetsmedvetna resenärer:

1. Gör färre resor och stanna borta längre – på det viset kan din semester skapa mer fördelar för bevarande projekt och stöd till lokalbefolkning på den destination du besöker.

När du väl flyger – välj aktivt hur resan kan bidra!

Välj en ansvarsfull semester som bidrar till en positiv förändring på destinationen – det finns de camper och lodger som driver sin verksamhet med ett lågt CO2-avtryck, som aktivt stöttar lokalbefolkning och dess utveckling i form av sociala och ekonomiska program.

2. Välj tåg istället för flyg när du kan! Särskilt om du reser i Europa.

3. Om du kan, undvik flyg inom en destination, res tillsammans med bil eller med kollektivtrafik om möjligt.

4. Om du flyger, välj ett direktflyg och undvik alltför många stopp vilket ger mer utsläpp eftersom start och landning genererar en stor del av det totala utsläppet per flygresa.

För mer information, kontakta gärna Ulrika Löfdahl, VD för Ecospheres.se, ulrika@ecospheres.se, tel:  031-121616

Ecospheres är en ansvarsfull resebyrå som erbjuder ekolyxresor till handplockade resmål. Ekolyx innebär inte endast lyxen i den generella bemärkelsen utan också lyxen att uppleva något unikt, vara på en naturskön plats, möta lokal befolkning och lära sig något nytt. Ecospheres erbjuder ett genuint, hållbart och engagerat sätt att resa - framtidens sätt att resa genom verkliga upplevelser av destinationen.