Vi vill tillsätta ett oberoende jämställdhetsråd

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2009 10:00 CEST

Vänsterpartiet presenterar ny analys från Riksdagens utredningstjänst som visar att regeringens skattesänkningar och nedskärningar har missgynnat kvinnorna. 57 procent av de samlade skattesänkningarna går till män och bara 43 procent till kvinnor. Antalet fattiga kvinnor har ökat med över 130.000. Efter valet 2010 vill vi tillsätta ett oberoende jämställdhetsråd med ekonomer som har genuskompetens, skriver Vänsterledaren Lars Ohly och Vänsterpartiets finanspolitiska talesperson riksdagsledamoten Ulla Andersson, på DN Debatt idag.

Vi kan redan nu se konsekvenserna av regeringens högerpolitik. Siffrorna talar sitt tydliga språk, regeringen har tagit ett stort steg bakåt när det gäller både jämställdhet och jämlikhet. Men den fulla vidden av nedskärningarna på vår gemensamma välfärd och konsekvenserna för jämställdheten kommer att visa sig först under de kommande åren. För att vända utvecklingen krävs inte mindre än ett regeringsskifte i valet 2010.

Läs hela artikeln på DN Debatt