Djurens parti

“Vi vill vara en röst för djuren i EU-politiken”

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 00:16 CEST

Även om Valmyndigheten inte hade resultatet klart för de mindre partierna så firade det nybildade Djurens parti söndagskvällen på olika håll i landet. Partiets kvinnliga ordförande Elin Pöllänen räknar med att Djurens parti framöver kommer att kunna påverka det politiska klimatet.

- Vi jobbar hårt för att ses som ett alternativ och få in djurens perspektiv i politiken, säger hon.

Över hela Sverige har partiets EU-kandidater och lokalavdelningar arbetat intensivt med EU-valet. Samtidigt fanns Elin Pöllänen, som har haft mest kontakt med övriga Europeiska djurpartier, i Stockholm tillsammans med några partimedlemmar.

- Detta är helt fantastiskt. Att djuren äntligen får en röst i politiken är något unikt och början på ett paradigmskifte. Nu ska vi fördjupa vårt samarbete med de sex andra djurpartierna i Europa, säger Elin Pöllänen.

Djurens parti får ofta frågan om det är ett enfrågeparti. Om så skulle vara fallet är det en mycket stor fråga partiet jobbar med då djur finns överallt i samhället och politiska beslut påverkar dem såväl som miljön och människors hälsa. Djurens parti vill bidra med ett djur-perspektiv i politiken och medverka till att ordentliga konsekvensanalyser görs och att lagstiftning regleras utifrån detta.

Partiets EU-plattform tar upp bland annat kyckling- och annan köttindustri, pälsindustrin, djurförsök och vilda djur. Djurens parti startades hösten 2013 som en protest mot Sveriges rovdjurspolitik. EU-plattformen finns här: www.djurensparti.s/vår-politik-20421507.

Valresultatet för Djurens parti blir inte klar förrän tidigast på onsdag den 28 maj enligt Valmyndigheten.

Mer information:

Partiledare med EU-ansvar Elin Pöllänentel: +46 (0)73-7109208