Vianova Systems Sweden AB

Vianova etablerar nytt kontor i Stockholm i september 2011!

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 11:56 CET

Förstärker samtidigt kompetensen inom BIM och infrastruktur.

Göteborgsbaserade Vianova är Sveriges ledande leverantör inom CAD-utveckling och tjänster för infrastrukturbranschen. Idag finns fler än 14 000 Novapoint sålda programlicenser i Norden, varav över 3000 i Sverige. Nu förstärker man sin position ytterligare genom etablering av eget kontor i Stockholm och rekrytering av strategisk kompetens inom BIM (Building Information Modeling) för infrastruktur.

Vianova Systems Sweden omsätter närmare 40 mkr och har 20 anställda i Göteborg, Västerås och Gävle. ”Etableringen i Stockholm är ett naturligt steg i vår planerade tillväxt. Vi vill vara nära våra kunder eftersom vi ofta blir djupt involverade i hela utvecklingsprocessen”, säger Stefan Granberg, VD på Vianova.

Till Stockholms-kontoret har man nyligen rekryterat Wai-lok Lam, BIM-samordnare med över 10 års erfarenhet från bygg- och entreprenadbranschen. ”Wai-loks unika kompetens och erfarenhet blir ett viktigt bidrag när vi nu går in i nya, rikstäckande infrastruktursamarbeten”, fortsätter Stefan Granberg.

Nya beställarkrav driver utvecklingen

Just nu planeras ett av Sveriges allra största infrastrukturprojekt, Förbifart Stockholm. Trakfikverket är beställare och för första gången ställs krav på BIM-samordning i projekt av den här storleken. Vianova finns representerade i Trafikverkets expertgrupp för BIM. ”Den viktigaste fördelen med BIM är att all information kring ett projekt lagras på ett ställe. Man får bättre överblick och arbetet blir både enklare och säkrare. Tillsammans med våra kunder kommer Vianova att driva utvecklingen inom det här området och utveckla nästa generations verktyg”, säger Wai-lok Lam.
Wai-lok kommer närmast från en position som tekniksamordnare och projektstöd på Svevia. ”Det blir en helt ny utmaning att flytta över till leverantörssidan. Jag får vara med och utveckla framtidens verktyg för en bransch som påverkar allt och alla” säger Wai-lok förväntansfullt.

Samhällsutveckling som drivkraft – kundernas behov som fokus

Ända sedan starten har Vianova legat i framkant med spetskompetens inom CAD och samhällsutveckling. På företaget arbetar systemutvecklare, samhällsplanerare och projektörer sida vid sida för att kunna ta en aktiv del i alla typer av infrastrukturprojekt, från planering till genomförande och underhåll. Satsningen i Stockholm och på BIM-kompetens är ett led i målsättning att ännu tydligare bidra till framgångsrika infrastrukturprojekt. ”Vi fortsätter att satsa och har behov av ytterligare BIM-samordnare och systemutvecklare till Vianova”, avslutar Stefan Granberg.

För mer information kontakta VD Stefan Granberg, 031-7001833 eller BIM-samordnare Wai-lok Lam, 0703-995009.

Vianova Systems Sverige AB utvecklar och säljer projekteringsverktyget Novapoint. Vi erbjuder också utbildning och support samt projektledning och -stöd i kundprojekt. Vi är dessutom experter på, och återförsäljare av, de Autodeskprodukter som krävs för en optimal projekteringsmiljö. Vianova GeoSuite ansvarar för specialområdet geoteknik i hela Vianova-nätverket som består av 16 företag i 10 länder. Sammanlagt är vi cirka 300 anställda som arbetar med infrastruktur i olika former. www.vianova.se